Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska för döva 1

Tema: Språkbruk och Talspråk

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av skillnader mellan talspråk och skriftspråk samt deras förmåga att resonera kring språkanvändning i olika kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skillnader mellan skriftspråk och talspråk, inklusive hur språkbruket påverkas av kontext, syfte och mottagare, samt hur olika språkregister används i olika situationer.

Kunskapskrav

Eleven för enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar talspråk?
A) Det är alltid korrekt grammatiskt
B) Det används i formella skrifter
C) Det är mer informellt och användes i direkt kommunikation
D) Det innehåller ofta slang och kortare meningar

2. Vilket av följande är ett exempel på ett språkregister?
A) Formellt språk
B) Tekniskt språk
C) Vardagspråk
D) Slang

3. Hur påverkar kontexten språkbruket?
A) Det gör att man alltid använder samma ord
B) Det spelar ingen roll i vilket sammanhang språk används
C) Det avgör hur man väljer ord och stil
D) Det påverkar inte kommunikationen

4. Vad händer med språkbruket i en formell presentation?
A) Det blir ofta mer informellt
B) Det blir mer strukturerat och korrekt
C) Det innehåller oftast slang
D) Det blir kortare

5. Hur skiljer sig talspråk från skriftspråk?
A) Talspråk används bara i skrift
B) Talspråk är mer spontant och oformellt
C) Skriftspråk är alltid rakt i budskapet
D) Talspråk är mer regelbundet

6. Vilken av följande faktorer påverkar språkbruket?
A) Kön
B) Ålder
C) Utbildning
D) Alla ovanstående

7. Vad är en sociolekt?
A) En typ av skriftspråk
B) En variant av språk kopplad till sociala grupper
C) Ett tekniskt språk
D) Ett språk för döva

8. I vilken situation är det viktigt att använda formellt språk?
A) Vid en anställningsintervju
B) När man pratar med vänner
C) Under en informell paus
D) I sociala medier

9. Vad är en dialekt?
A) Ett språk utan regler
B) En form av skriftspråk
C) En regional variant av ett språk
D) Ett språk för döva

10. Hur bör man anpassa sitt språk i olika sociala sammanhang?
A) Man bör alltid prata på samma sätt
B) Man bör tänka på sin publik och anpassa ordval
C) Språket spelar ingen roll i sociala sammanhang
D) Man bör använda mer slang

11. Vad kännetecknar en informell konversation?
A) Den är alltid skriven
B) Den har en avslappnad ton
C) Den används aldrig bland vänner
D) Den kan inte innehålla slang

12. Varför är det viktigt att förstå skillnader i språkbruk?
A) Det gör att man kan använda samma språk överallt
B) Det hjälper oss att kommunicera mer effektivt
C) Det gör oss medvetna om kontext och mottagare
D) Det spelar ingen roll

13. Hur påverkar social bakgrund språkbruket?
A) Det påverkar inte alls
B) Det kan leda till olika dialekter och sociolekter
C) Alla pratar likadant oavsett bakgrund
D) Det gör att man pratar mer formellt

14. Vad kännetecknar skriftspråk?
A) Det är alltid otydligt
B) Det är mer formellt och regelbundet
C) Det används ofta i tal
D) Det är alltid informellt

15. Vilken roll spelar syftet med kommunikationen i språkbruket?
A) Det spelar ingen roll
B) Det avgör hur språket formas och används
C) Syftet är alltid detsamma
D) Det måste alltid vara informellt

Resonerande frågor

1. Hur anpassar du ditt språk beroende på publik och situation?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av språkanpassning.

2. Vilka konsekvenser kan det få om man inte anpassar sitt språk i olika situationer?
Genom denna fråga får eleverna tänka kritiskt kring språkets roll i kommunikationen.

3. På vilket sätt påverkar talspråkets informella drag kommunikationen?
Eleverna ges möjlighet att analysera talspråkets effekt på budskap och relationer.

4. Hur kan man se på språklig variation som något positivt?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att diskutera värdet av språklig mångfald.

5. Ge exempel på hur konstiga ordval kan påverka mottagaren.
Genom att be eleverna att ge exempel får de möjlighet att konkretisera sina tankar.

6. Hur viktigt är det att vara medveten om språkliga normer i olika kontexter?
Eleverna kan fundera över hur normer formulerar våra kommunikativa handlingar.

7. Hur kan vi använda sociala medier för att förbättra vårt språkbruk och språkförståelse?
Denna fråga uppmanar till kreativt tänkande angående språket i moderna sammanhang.

8. Hur kan vi se att språkbruket förändras över tid och varför är det relevant?
Ett tillfälle för eleverna att undersöka språkets evolution och dess betydelse för kulturen.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och insiktsfullt svar kan ge upp till 3 poäng.

För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).