Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 1 – Introduktion till Svensk Grammatik






Prov

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Introduktion till Svensk Grammatik

Syfte

Provets syfte är att bedöma elevernas kunskaper inom grundläggande grammatik i svenska språket, specifikt beträffande substantiv, verb och adjektiv, samt deras funktioner i meningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande grammatiska regler i svenska språket, inklusive substantiv, verb och adjektiv samt deras funktioner i meningar.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om svenska språket, kan identifiera och använda substantiv, verb och adjektiv i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord är ett substantiv?
    A) springa
    B) hund
    C) grön
    D) som
  2. Vad kallas verbets grundform?
    A) presens
    B) infinitiv
    C) preteritum
    D) perfekt
  3. Vilket ord beskriver ett adjektiv?
    A) berättande
    B) plats
    C) handling
    D) vänskap
  4. Vad är en egennamn?
    A) hund
    B) Stockholm
    C) skön
    D) leka
  5. Vilket av följande är ett exempel på preteritum?
    A) går
    B) gick
    C) springer
    D) simmar
  6. Vilken typ av adjektiv beskriver substantivets egenskaper?
    A) pronomen
    B) beskrivande
    C) räkneord
    D) hjälpverb
  7. Vilket av följande är ett konkret substantiv?
    A) hund
    B) kärlek
    C) frihet
    D) tankar
  8. Vad används verb till?
    A) beskriva språk
    B) beskriva handlingar
    C) räkna
    D) definiera
  9. Vilken form av verb används för att berätta om en pågående handling?
    A) presens
    B) preteritum
    C) perfekt
    D) futurum
  10. Vilket ord är ett exempel på abstrakt substantiv?
    A) kärlek
    B) hund
    C) bok
    D) skratt
  11. Hur kan du identifiera ett adjektiv i en mening?
    A) det beskriver en plats
    B) det beskriver ett substantiv
    C) det visar på handling
    D) det är alltid i plural
  12. Vilket av följande är ej en grammatikterm?
    A) substantiv
    B) avdelning
    C) adjektiv
    D) verb
  13. Vad kallas skillnaden mellan uttrum och neutrum?
    A) verbböjning
    B) genus
    C) tempus
    D) substantivets typ
  14. Vilket ord används oftast för att beskriva en känsla?
    A) glad
    B) springa
    C) Stockholm
    D) vacker
  15. Vad är syftet med att använda adjektiv i en mening?
    A) För att beskriva substantiv
    B) För att förändra verb
    C) För att använda pronomen
    D) För att konstruera frågor

Resonerande frågor

  1. Förklara hur du skulle använda substantiv i en beskrivande text.
    Syftet är att utvärdera elevens förmåga att tillämpa kunskaper i praktiken.
  2. Diskutera skillnaderna mellan presens och preteritum i olika sammanhang.
    Denna fråga ger möjlighet att visa djupare förståelse för verbens funktion.
  3. Ge exempel på hur adjektiv kan påverka betydelsen av ett substantiv i olika sammanhang.
    Frågan uppmuntrar till att reflektera över ordval och dess implicita betydelser.
  4. Hur kan grammatik påverka kommunikation och förståelse i svenska språket?
    Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över grammatikens roll i mänsklig interaktion.
  5. Diskutera hur olika grammatiska strukturer kan förändra tonen i en mening.
    Detta ger eleverna möjlighet att analysera språkliga subtiliteter.
  6. Reflektera över vikten av att lära sig grammatik för att förstå litterära texter.
    Denna fråga uppmuntrar till att knyta grammatik till literär analys.
  7. Hur kan du använda dina kunskaper om verb böjningar i andra språk?
    Syftet här är att utvärdera elevens förmåga att applicera sina kunskaper på ett bredare plan.
  8. Ge exempel på hur olika typer av substantiv används i en berättelse.
    Denna fråga syftar till att förståelse för narrativa strukturer.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För godkänd nivå (E) krävs totalt åtta poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp