Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Introduktion till Svensk Grammatik
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas kunskaper inom grundläggande grammatik i svenska språket, specifikt beträffande substantiv, verb och adjektiv, samt deras funktioner i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande grammatiska regler i svenska språket, inklusive substantiv, verb och adjektiv samt deras funktioner i meningar.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om svenska språket, kan identifiera och använda substantiv, verb och adjektiv i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) springa
B) hund
C) grön
D) som - Vad kallas verbets grundform?
A) presens
B) infinitiv
C) preteritum
D) perfekt - Vilket ord beskriver ett adjektiv?
A) berättande
B) plats
C) handling
D) vänskap - Vad är en egennamn?
A) hund
B) Stockholm
C) skön
D) leka - Vilket av följande är ett exempel på preteritum?
A) går
B) gick
C) springer
D) simmar - Vilken typ av adjektiv beskriver substantivets egenskaper?
A) pronomen
B) beskrivande
C) räkneord
D) hjälpverb - Vilket av följande är ett konkret substantiv?
A) hund
B) kärlek
C) frihet
D) tankar - Vad används verb till?
A) beskriva språk
B) beskriva handlingar
C) räkna
D) definiera - Vilken form av verb används för att berätta om en pågående handling?
A) presens
B) preteritum
C) perfekt
D) futurum - Vilket ord är ett exempel på abstrakt substantiv?
A) kärlek
B) hund
C) bok
D) skratt - Hur kan du identifiera ett adjektiv i en mening?
A) det beskriver en plats
B) det beskriver ett substantiv
C) det visar på handling
D) det är alltid i plural - Vilket av följande är ej en grammatikterm?
A) substantiv
B) avdelning
C) adjektiv
D) verb - Vad kallas skillnaden mellan uttrum och neutrum?
A) verbböjning
B) genus
C) tempus
D) substantivets typ - Vilket ord används oftast för att beskriva en känsla?
A) glad
B) springa
C) Stockholm
D) vacker - Vad är syftet med att använda adjektiv i en mening?
A) För att beskriva substantiv
B) För att förändra verb
C) För att använda pronomen
D) För att konstruera frågor
Resonerande frågor
- Förklara hur du skulle använda substantiv i en beskrivande text.
Syftet är att utvärdera elevens förmåga att tillämpa kunskaper i praktiken. - Diskutera skillnaderna mellan presens och preteritum i olika sammanhang.
Denna fråga ger möjlighet att visa djupare förståelse för verbens funktion. - Ge exempel på hur adjektiv kan påverka betydelsen av ett substantiv i olika sammanhang.
Frågan uppmuntrar till att reflektera över ordval och dess implicita betydelser. - Hur kan grammatik påverka kommunikation och förståelse i svenska språket?
Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över grammatikens roll i mänsklig interaktion. - Diskutera hur olika grammatiska strukturer kan förändra tonen i en mening.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera språkliga subtiliteter. - Reflektera över vikten av att lära sig grammatik för att förstå litterära texter.
Denna fråga uppmuntrar till att knyta grammatik till literär analys. - Hur kan du använda dina kunskaper om verb böjningar i andra språk?
Syftet här är att utvärdera elevens förmåga att applicera sina kunskaper på ett bredare plan. - Ge exempel på hur olika typer av substantiv används i en berättelse.
Denna fråga syftar till att förståelse för narrativa strukturer.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För godkänd nivå (E) krävs totalt åtta poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).