Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Skrivprocessen: Planering, Skrivande och Redigering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av skrivprocessens olika steg, inklusive planering, skrivande och redigering av texter. Provets mål är att utvärdera elevernas förmåga att strukturera sina idéer, producera texter samt ge och ta emot feedback.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessens olika steg: planering av text, själva skrivandet och vikten av redigering för att förbättra skriftlig kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket steg i skrivprocessen handlar om att organisera tankar och idéer?
A) Skrivande
B) Planering
C) Redigering
D) Ingen av ovanstående

2. Varför är det viktigt att redigera en text?
A) För att göra texten längre
B) För att förbättra klarhet och struktur
C) För att göra texten personlig
D) För att förhindra plagiat

3. Vad bör man tänka på när man ger feedback på en kamrats text?
A) Struktur och relevans
B) Bara grammatik
C) Antal ord i texten
D) Textens typsnitt

4. Vad betyder det att skriva ett första utkast?
A) Man ska fokusera på felfri grammatik
B) Man ska få ner sina idéer utan att oroa sig för perfektion
C) Man ska alltid kunna redigera texten senare
D) Man ska dela texten med andra

5. Vilket av följande beskriver bäst syftet med planering?
A) Att påbörja skrivandet
B) Att utvärdera andra texter
C) Att strukturera sina tankar och idéer
D) Att avsluta texten

6. Vilka aspekter ska man fokusera på vid redigering?
A) Färg på texten
B) Tydlighet och språkliga normer
C) Antal meningar
D) Vem som har skrivit texten

7. Vad är ett vanligt verktyg i planeringen av en text?
A) En datorskärm
B) En mall för strukturen
C) En kamrat
D) En släktning

8. Hur länge ska man typiskt sett ge sig själv att skriva ett första utkast?
A) Så länge som möjligt
B) En minut
C) Tillräckligt länge för att få ner sina tankar
D) Bara i 10 sekunder

9. Vad är en viktig del av skrivprocessen efter att man har skrivit sin text?
A) Redigering
B) Att publicera den direkt
C) Att glömma den
D) Att läsa andra texter

10. Vad bör man göra med texten efter att man har fått feedback?
A) Redigera den
B) Bevara den oförändrad
C) Slänga den
D) Inte läsa den igen

11. Vilket steg i skrivprocessen kan ses som kreativt?
A) Planering
B) Skrivande
C) Redigering
D) Ingen av ovanstående

12. Vilket av följande är ett exempel på en texttyp?
A) Argumenterande text
B) Länk
C) Word-dokument
D) Talare

13. Vilken kvalitet är viktig att uppnå i en skriven text?
A) Klarhet
B) Längd
C) Komplexitet
D) Former av skrift

14. Vad gäller vid feedback?
A) Man ska vara oärlig
B) Man bör ge konstruktiv kritik
C) Man ska vara negativ
D) Man ska vara tyst

15. När bör man börja redigera en text?
A) Efter att första utkastet är klart
B) När texten skrivs
C) Aldrig
D) Före planeringen

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt att se skrivande som en process snarare än en engångshandling.
Syftet är att se hur väl eleven kan uttrycka vikten av processen i skrivande.

2. Reflektera över din egen skrivprocess. Vilka tekniker har du funnit mest användbara?
Syftet är att låta eleven analysera sina egna metoder och lärdomar.

3. Hur kan feedback från en kamrat påverka kvaliteten på din text?
Syftet är att se hur eleven förstår vikten av extern feedback.

4. Beskriv en situation där redigering gjorde en stor skillnad i ett av dina skrivprojekt.
Syftet är att utvärdera elevens förmåga att ge konkreta exempel.

5. Vilka utmaningar har du stött på i redigeringsprocessen, och hur övervann du dem?
Syftet är att se hur väl eleven kan reflektera över svårigheter och lösningar.

6. Hur kan du förbättra din planering för framtida texter?
Syftet är att se om eleven kan tänka framåt och strategiskt kring sitt skrivande.

7. Vilka aspekter av skrivandet tycker du är roligast och varför?
Syftet är att låta eleven uttrycka sina personliga preferenser och känslor kring skrivandet.

8. Reflektera över din senaste skrivuppgift. Vilka förändringar skulle du ha gjort om du fick göra det igen?
Syftet är att bedöma elevens förmåga till kritisk självutvärdering.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 30 poäng (15 frågor, 2 poäng per fråga). Resonerande frågor ger 5 poäng var (totalt 40 poäng). För att uppnå minst betyg E måste eleven nå 8 poäng totalt, med minst 3 poäng från resonerande frågor. Betyg C kräver 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och A-nivå uppnås vid 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).