En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 1 – Stil och Struktur

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Att Förstå och Använda Stil och Struktur i Skriven Text

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa stil och struktur i skriftliga texter, samt att analysera olika texttyper och anpassa sitt skrivande efter syfte och mottagare.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar olika skrivstilar, texttyper och hur man strukturerar sina texter för att passa syfte och mottagare.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande texttyper är en skönlitterär text?
A) Reportage
B) Novell
C) Debattartikel
D) Instruktionsmanual
B) Novell

2. Vilket element är viktigast för textens struktur?
A) Ordförråd
B) Tydlig inledning
C) Personlig stil
D) Antal sidor
B) Tydlig inledning

3. Vad beskriver bäst “stil” i en text?
A) Textens längd
B) Tillämpning av grammatiska regler
C) Språk och ton
D) Antal avsnitt
C) Språk och ton

4. Vilken stil är mest lämplig för en formell argumenterande text?
A) Informell och avslappnad
B) Vänlig och personlig
C) Faktabaserad och objektiv
D) Skoja och insinuera
C) Faktabaserad och objektiv

5. Vilket av de följande kännetecknar en journalistisk text?
A) Får ofta vara fiktionell
B) Är alltid humoristisk
C) Är faktabaserad och informativ
D) Innehåller endast personliga åsikter
C) Är faktabaserad och informativ

6. Vad är en viktig del av en textuppbyggnad?
A) Att alltid använda svåra ord
B) Att ha en logisk uppdelning av stycken
C) Att skriva utan stopp
D) Att endast ha en slutsats
B) Att ha en logisk uppdelning av stycken

7. Vilket av följande är en vanlig struktur i en argumenterande text?
A) Inledning, argument, motargument, slutsats
B) Slutet först, då mitten, sen inledningen
C) Innehåll utan struktur
D) Tredelad uppdelning utan syfte
A) Inledning, argument, motargument, slutsats

8. Hur kan man anpassa språkbruket till olika mottagare?
A) Genom att använda samma språk till alla
B) Genom att förenkla språket för barn och göra det mer komplext för vuxna
C) Genom att alltid använda slang
D) Ingen anpassning behövs
B) Genom att förenkla språket för barn och göra det mer komplext för vuxna

9. Vad är syftet med en inledning i en text?
A) Att presentera författaren
B) Att förvirra läsaren
C) Att fånga läsarens intresse
D) Att avsluta texten
C) Att fånga läsarens intresse

10. Vilken av följande är inte en texttyp?
A) Äventyrstext
B) Lyrisk text
C) Nyhetsartikel
D) Skrivargumentation
D) Skrivargumentation

11. Vad kallas den del av texten där författaren redovisar sina källor?
A) Inledning
B) Bilaga
C) Referenslista
D) Sammanfattning
C) Referenslista

12. Vilken typ av språk bör användas i en akademisk text?
A) Informellt
B) Slang
C) Formellt
D) Barnsligt
C) Formellt

13. Vad utmärker en beskrivande text?
A) Den ger fakta och detaljer om något
B) Den innehåller personliga åsikter
C) Den är alltid kortare än 500 ord
D) Den är alltid skriven i första person
A) Den ger fakta och detaljer om något

14. Vad innebär stil i skrivande?
A) Hur många ord som används
B) Användningen av olika texter
C) Skrivsätt och känsla i text
D) Nummer på sidan i texten
C) Skrivsätt och känsla i text

15. Hur kan struktur påverka mottagandet av en text?
A) Genom att förvirra läsarna
B) Genom att göra texten svårare att förstå
C) Genom att klargöra och organisera informationen
D) Ingen påverkan
C) Genom att klargöra och organisera informationen

Resonerande frågor

1. Diskutera hur stil och struktur påverkar förståelsen av en text. Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska djupare samband mellan stil och läsarens förståelse.

2. Ge exempel på hur olika målgrupper kan påverka valet av stil i en text. Frågan uppmuntrar eleverna att relatera stilval till specifika läsargrupper och deras förväntningar.

3. Analysera hur en viss texttyp kan använda stilistiska medel för att engagerar läsaren. Här bedöms elevernas förmåga att kritiskt tänka kring textens struktur och stil.

4. Reflektera över en text du skrivit och hur stil och struktur har påverkat textens mottagande. Denna fråga uppmanar eleverna att knyta an sina egna erfarenheter till teoretiska begrepp.

5. Vilka strategier kan du använda för att förbättra stil och struktur i ditt eget skrivande? Frågan syftar till att få eleverna att tänka på praktiska tillämpningar av sina kunskaper.

6. Hur kan du identifiera en texts stil och struktur genom att analysera dess innehåll? Denna fråga testar elevernas analytiska förmåga och deras förståelse av dessa begrepp.

7. Diskutera betydelsen av att anpassa stil efter syfte och mottagare. Eleverna får använda sina kunskaper för att resonera om anpassningens vikt.

8. Jämför och kontrastera två olika texttyper och hur de hanterar stil och struktur. Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska skillnader och likheter mellan olika texttyper utifrån stil- och strukturperspektiv.

Bedömning

Provets faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).