Lektion. Gy. Svenska som andraspråk 1 – Argumenterande Texter



Lektionsplanering: Svenska som andraspråk 1

Lektionsplanering: Svenska som andraspråk 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Att Analysera och Skriva Argumenterande Texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar analys och skapande av argumenterande texter, tekniker för att formulera starka argument och vikten av att stödja sina påståenden med fakta.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Argumenterande Texter (10 min)

  • Definiera vad en argumenterande text är och varför den är viktig.
  • Gå igenom strukturen för argumenterande texter: inledning (tes), argument, motargument och avslutning (sammanfattning av argument).

Exempel och Analys (15 min)

  • Visa exempel på argumenterande texter (t.ex. debattartiklar, insändare) och gå igenom deras strukturella och stilistiska egenskaper.
  • Diskutera med klassen vad som gör ett argument övertygande och vilka gärna känslor eller fakta används.

Praktisk Övning: Formulera Argument (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett aktuellt ämne att diskutera.
  • Låt dem arbeta med att formulera en tes och tre argument som stöder sin åsikt.
  • Grupperna presenteras för klassen.

Skriva en Argumenterande Text (10 min)

  • Eleverna börjar skriva en kort argumenterande text (2-3 stycken) baserat på vad de har diskuterat i grupperna.
  • Betona vikten av att använda fakta och exempel för att stärka sina argument.

Aktivitet

Som en del av aktiviteten ska eleverna avsluta sin argumenterande text hemma och förbereda sig för att presentera sina argument i klassen. De ska också tänka på potentiella motargument och hur de kan bemöta dessa.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med en argumenterande text?
    Svar: Att övertyga läsaren om en åsikt eller ståndpunkt.
  • Vilka delar bör ingå i en argumenterande text?
    Svar: Inledning med tes, argument med stöd, motargument och avslutning.
  • Nämn ett sätt att göra dina argument mer övertygande.
    Svar: Genom att använda fakta, statistik eller exempel.
  • Vad tycker du var den största utmaningen när du formulerade dina argument?
    Svar: (Personlig reflektion från eleven).
  • Hur kan du förbereda dig för att hantera motargument?
    Svar: Genom att förutse möjliga invändningar och tänka igenom svar på dem.



Modern Tillbaka-knapp