Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Tala och Debattera: Argumentationsteknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera och presentera argument samt bemöta motargument. Fokus ligger på att förstå och tillämpa olika argumentationstekniker för att främja kommunikativ förmåga i debatt och diskussion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Tekniker för att formulera, presentera och debattera argument. Eleverna ska lära sig att uttrycka sina åsikter på ett övertygande sätt och bemöta motargument.”
Kunskapskrav
”Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och visar grundläggande argumentationsförmåga.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av en argumentation presenterar huvudåsi…?
A) Motargument
B) Slutsats
C) Tes
D) Argument
2. Vad är syftet med en debatt?
A) Att övertyga och presentera sina åsikter
B) Att undvika konflikter
C) Att informera utan diskussion
D) Att endast lyssna på andra
3. Vilken teknik kan öka övertygelsen i en argumentation?
A) Otydliga exempel
B) Känslomässig appell
C) Enkelt språk
D) Aggressivt bemötande
4. Vilket av följande är en del av den centrala argumentationen?
A) Enbart fakta
B) Tes, argument, och motargument
C) Endast känslor
D) Slutsatser utan stöd
5. Vad är viktigt att göra när man bemöter motargument?
A) Lyssna noga och svara relevant
B) Avbryta motparten
C) Ignorera motargumentet
D) Endast ge egna åsikter
6. Vilken roll har motargument i en debatt?
A) Att försvaga sina egna åsikter
B) Att undvika konfrontation
C) Att stärka den egna argumentationen
D) Att avbryta diskussionen
7. Vilken typ av källa är mest effektiv att använda i en argumentation?
A) Åsikter från sociala medier
B) Pålitliga och trovärdiga källor
C) Vänner och familj
D) Hemsidor utan vetenskaplig grund
8. Hur kännetecknas en stark tes?
A) Den är otydlig och vag
B) Den är tydlig och lätt att förstå
C) Den saknar anledning
D) Den liknar ett motargument
9. Vad är en slutsats i argumentation?
A) En del av en berättelse
B) Sammanfattning av argumenten som stöder tesen
C) Information utan relevans
D) Enbart personlig åsikt
10. Vad menas med argumentationsteknik?
A) Att prata på ett oorganiserat sätt
B) Strategier för att presentera och övertyga med argument
C) Att bara använda känslor
D) Att undvika motargument
11. Vad kan skapa trovärdighet i en debatt?
A) Höga röster
B) Välgrundade argument med stöd från källor
C) Osäkerhet
D) Att prata snabbt
12. Vad är en viktig förberedelse inför en debatt?
A) Att samla in fakta och argument
B) Att bara tänka på att vinna
C) Att inte lyssna på motparten
D) Att undvika att förbereda sig
13. Vid vilken tidpunkt är det bäst att använda motargument?
A) Aldrig
B) När man bemöter ogiltiga argument
C) När man är osäker
D) För att avbryta motståndaren
14. Vilken av följande egenskaper gör en debatt lyckad?
A) Att alla är tysta
B) Aktivt deltagande och respekt för allas åsikter
C) Att en person dominerar samtalet
D) Att ingen diskussion uppstår
15. Vad är en viktig aspekt av att bemöta kritiska frågor i debatt?
A) Köp av tid genom att undvika svar
B) Att svara tydligt och med fakta
C) Att bli aggressiv
D) Att avvika från frågan
Resonerande frågor
1. Diskutera vilken betydelse en stark tes har i en argumentation. Denna fråga ger eleven möjlighet att visa förståelse för tesens centrala roll i argumentation.
2. Reflektera över hur känslomässiga apeller kan påverka en debatt. Eleverna får möjlighet att undersöka och analysera känslans inverkan i argumentation.
3. Hur kan man bemöta motargument på ett konstruktivt sätt? Här får eleverna chansen att visa insikt i vikten av ömsesidig respekt i debatter.
4. Analysera skillnaderna mellan formell och informell argumentation. Denna fråga uppmuntrar till djupare förståelse av olika argumentationsstilar.
5. Diskutera hur man kan utveckla sin argumentationsteknik. Eleverna får möjlighet att reflektera över personliga utvecklingsstrategier.
6. Vilken roll spelar lyssnande i en debatt? Eleven kan undersöka hur aktivt lyssnande bidrar till effektiv kommunikation.
7. Resonera kring vikten av att använda pålitliga källor. Här kan eleven belysa källkritikens betydelse i argumentation.
8. Hur kan argumentationstekniker tillämpas i vardagliga situationer? Denna fråga gör det möjligt för eleverna att koppla teori till praktik.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger upp till 3 poäng per fråga. För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).