Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Svenska – Jämförelse av böcker och karaktärer

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Jämförelse av böcker och karaktärer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att jämföra och analysera olika böcker och karaktärer. Eleverna kommer att få möjlighet att formulera sina tankar och åsikter om likheter och skillnader mellan karaktärer samt att uttrycka sig i tal och skrift.

Kunskapskrav
Eleverna ska kunna återberätta och beskriva innehållet i skönlitterära verk samt kunna jämföra och diskutera likheter och skillnader mellan olika böcker och karaktärer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till jämförelse (10 min)
– Förklara vad det innebär att jämföra och varför det är viktigt när man läser böcker.
– Ge exempel på hur man kan jämföra karaktärer utifrån egenskaper, handlingar och känslor.
– Använd en välkänd bok och diskutera karaktärerna kort för att illustrera.

Gruppdiskussion om valda böcker (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en bok att diskutera.
– Be dem att fundera på och skriva ner likheter och skillnader mellan karaktärerna i deras bok med en annan bok de känner till.
– Låt grupperna dela sina tankar med klassen och göra en gemensam sammanställning av diskussionerna.

Visuell jämförelse (10 min)
– Introducera idén om att skapa en Venn-diagram.
– Visa hur man gör ett Venn-diagram för att jämföra två karaktärer.
– Låt eleverna rita ett diagram och fylla i likheter och skillnader mellan två valda karaktärer.

Skriftlig reflection (10 min)
– Be eleverna att skriva en kort sammanfattning (3-5 meningar) där de jämför två karaktärer från olika böcker, inklusive vilka egenskaper de tycker är mest intressanta.
– Dela ut papper där de kan skriva sina reflektioner.

Avslutande reflektion och delning (5 min)
– Sammanfatta vad som har diskuterats och lärt sig under lektionen.
– Be några elever att dela med sig av sina jämförelser och reflektioner för att stärka förståelsen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “jämförelsetavla” där de illustrerar likheter och skillnader mellan två karaktärer, inklusive bilder och korta beskrivningar. De kan använda sig av Venn-diagrammet och sina anteckningar för att stödja sin jämförelse.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vilka två karaktärer jämförde du i lektionen? (Öppet svar)
– Nämn en likhet mellan dessa två karaktärer. (Öppet svar)
– Nämn en skillnad mellan dessa två karaktärer. (Öppet svar)
– Varför tycker du att det är viktigt att jämföra karaktärer? (Öppet svar)
– Vilken bok handlar om en av de karaktärer du jämförde? (Öppet svar)

Hemläxa

Eleverna ska välja en bok och skriva en kort text (100–150 ord) där de jämför en karaktär i boken med en karaktär från en annan bok eller film.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att göra en presentation eller skriftlig uppgift där de analyserar och jämför tre karaktärer från olika böcker eller filmer. De ska kunna diskutera hur dessa karaktärer utvecklas genom berättelsen och hur deras egenskaper påverkar handlingen.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: Karaktärsutveckling och teman i berättelser
I nästa lektion kan läraren fokusera på hur karaktärer förändras och utvecklas genom en berättelse samt vilka teman som kan förekomma. Detta kopplar till tidigare lärande om jämförelse och ger eleverna en djupare uppfattning om berättelsens struktur och karaktärernas roll. Kunskapskravet om att återberätta och beskriva innehållet i skönlitterära verk kommer att fortsätta att utvecklas.

Förberedelser

– Förbered exempel på böcker och karaktärer för diskussioner.
– Ha material för jämförelsetavlor och skrivövningar redo.
– Välj två karaktärer som kan användas för att demonstrera Venn-diagrammet.


Modern Tillbaka-knapp