Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skrivande av Facktexter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att skriva och strukturera facktexter, samt att visa förståelse för de olika delar som ingår i en facklig text.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på strukturen och skapandet av facklitterära texter. Eleverna ska lära sig hur man organiserar information samt hur man skriver tydligt och informativt.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll, samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en typ av facktext?
A) Novell
B) Dikt
C) **Artikel**
D) Roman
2. Vad är syftet med en facktext?
A) Underhålla
B) **Informera**
C) Berätta en historia
D) Beskriva känslor
3. Vilken struktur ska en facktext normalt följa?
A) **Inledning, huvuddelar, avslutning**
B) Inledning, slutord, stycken
C) Rubrik, brödtext, slutsats
D) Sammanfattning, analys, diskussion
4. Vilket av följande är ett kännetecken för facktexter?
A) **Objektivitet**
B) Subjektivitet
C) Fantasi
D) Emotionell påverkan
5. Vilken av följande aspekter är viktigast när man skriver en facktext?
A) **Tydlig struktur**
B) Personlig stil
C) Skönhet i språket
D) Längden på texten
6. Vad innebär “organisera information” i en facktext?
A) Att skriva så mycket som möjligt
B) **Att strukturera texten logiskt**
C) Att göra texten personlig
D) Att använda svåra ord
7. Vilken typ av underrubriker är viktig i en facktext?
A) **Tematiska underrubriker**
B) Personliga underrubriker
C) Kreativa underrubriker
D) Slumptitlar
8. Vad är en god strategi för att börja skriva en facktext?
A) Att skriva utan planering
B) **Att skapa en disposition**
C) Att använda komplexa meningar
D) Att vänta på inspiration
9. Vad är en “källa” i en facktext?
A) En plats där texten publiceras
B) **En informationstext eller referens**
C) En personlig åsikt
D) En fiktiv karaktär
10. Vad kännetecknar en bra inledning i en facktext?
A) **Den bör väcka intresse och introducera ämnet**
B) Den ska vara direkt lång
C) Den får inte innehålla fakta
D) Den kan vara otydlig
11. Vad är syftet med en avslutning i en facktext?
A) **Att sammanfatta viktiga punkter**
B) Att föra in nya idéer
C) Att diskutera framtiden
D) Att ifrågasätta tidigare påståenden
12. Hur kan man ge och ta emot konstruktiv feedback?
A) **Genom att fokusera på både styrkor och förbättringsområden**
B) Genom att vara kritisk utan förslag
C) Genom att endast ge beröm
D) Genom att ignorera problem
13. Vilket av följande är en viktig del av att ge feedback på texter?
A) **Att vara specifik och tydlig**
B) Att vara allmän och vag
C) Att vara negativ
D) Att ge ingen feedback alls
14. Vad kan en tydlig struktur i facktext hjälpa läsaren med?
A) **Att följa logiken i texten**
B) Att förstå författarens känslor
C) Att finna inspiration
D) Att få mer information om författaren
15. Vad är viktigt att tänka på när du skriver en avslutning?
A) **Att knyta ihop textens huvudpunkter**
B) Att inkludera ny information
C) Att repetera hela texten
D) Att inte säga något om ämnet
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du planerade din facktext och vilka strukturella val du gjorde. Syftet är att få eleverna att reflektera över sin egen skrivprocess och förstå vikten av planering.
2. Varför är det viktigt att ha en objektiv ton i facktexter? Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över språkliga val i facktexter.
3. Hur kan användning av källor stärka din facktext? Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över betydelsen av trovärdighet och evidens i deras skrivande.
4. Diskutera skillnaderna mellan att skriva en facktext och en skönlitterär text, och varför dessa skillnader är betydelsefulla. Frågan belyser djupare förståelse för textgener och deras syften.
5. I vilken grad är du medveten om din målgrupp när du skriver en facktext? Denna fråga ger insikt i hur eleverna kan anpassa sina texter.
6. Om du återigen skulle skriva samma facktext, vad skulle du ändra på och varför? Denna fråga uppmanar till självreflektion och kritiskt tänkande.
7. Hur kan feedback påverka din skrivprocess? Frågan uppmanar till diskussion om lärande och communication genom feedback.
8. Reflektera över vilka utmaningar du mötte när du skrev din facktext och hur du övervann dem. Syftet är att eleverna ska identifiera och bearbeta sina egna skrivprocesser.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje svar poängsätts mellan 0-2 poäng beroende på djup och insikt.
För att erhålla betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).