En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Källkritik och Informationssökning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Källkritik och Informationssökning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa källkritiska principer samt deras kompetens i informationssökning. Genom att utvärdera olika källor ska eleverna demonstrera sin kritiska förståelse av information i olika format och från olika källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Grundläggande källkritik och vikten av att kunna välja och värdera information från olika källor, samt hur man effektivt söker efter information.

Kunskapskrav

Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar och ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en kriterium för källkritik?
A) Äkthet
B) Underhållande
C) Visuell attraktionskraft
D) Relaterat innehåll

2. Vad innebär källkritik?
A) Att lita på alla källor
B) Att granska källa och bedöma trovärdighet
C) Att samla information oavsett källa
D) Att inte använda källor

3. Vilken typ av källa anses oftast vara mer tillförlitlig?
A) Bloggar
B) Sociala medier
C) Vetenskapliga artiklar
D) Tidningar med faktagranskning

4. Vad ska man alltid ange när man använder en källa?
A) Källhänvisning
B) Författarens namn
C) Källans ålder
D) Ingen information

5. Vilket av följande är ej ett sätt att söka information?
A) Google
B) Att skriva en bok för hand
C) Bibliotek
D) Databaser

6. Hur kan man kontrollera en källas relevans?
A) Genom att läsa rubriken
B) Genom att fråga vänner
C) Genom att se vilket ämne källan handlar om
D) Genom att gissa

7. Vad menas med källans oberoende?
A) Att det inte finns intressekonflikter
B) Att källan är anonym
C) Att källan är populär
D) Att källan är gammal

8. Vilket av följande är viktigt när man återger en information från en källa?
A) Göra det roligare
B) Att citera korrekt
C) Använda egna ord utan källan
D) Skriva i stort format

9. Vad är en viktig aspekt av informationssökning?
A) Att använda nyckelord
B) Att söka utan fokus
C) Att endast använda en källa
D) Att undvika databaser

10. Vilken resurs är speciellt bra för akademiska artiklar?
A) Google Scholar
B) Wikipedia
C) Instagram
D) YouTube

11. Varför är det viktigt med aktualitet i källor?
A) För att informationen ska vara relevant i nuet
B) För att få fler visningar
C) För att väcka känslor
D) För att öka försäljning

12. Vad innebär äkthet i källkritik?
A) Att informationen är skapad av en känd person
B) Att källan verkligen existerar och inte är fabricerad
C) Att källan har många följare
D) Att informationen är ny

13. Vilka två kriterier bör alltid kontrolleras för att bedöma en källas trovärdighet?
A) Äkthet och oberoende
B) Popularitet och ålder
C) Themas och utseende
D) Kostnad och synlighet

14. Hur kan du förhindra att falla för falsk information?
A) Genom att alltid kolla källan
B) Genom att tro på det du hör
C) Genom att snabbt dela information
D) Genom att förlita dig på sociala medier

15. Vad kan vara en konsekvens av att inte använda korrekt källkritik?
A) Ingen konsekvens
B) Spridning av felaktig information
C) Mer kunskap
D) Förbättring i diskussioner

Resonerande frågor

1. Diskutera hur du kan tillämpa källkritiska kriterier i ditt eget informationssökande.
Syftet är att visa förmåga att reflektera över och applicera kunskap.

2. Reflektera över vad som kan hända om källkritik ignoreras i samhället.
Syftet är att belysa de allvarliga konsekvenserna av att inte följa källkritiska riktlinjer.

3. Beskriv en situation där du själv erfarenhetsmässigt behövt använda källkritik.
Syftet är att få elever att koppla teori till praktik och dela personlig insikt.

4. Redogör för skillnaderna i källkritik mellan traditionella media och sociala medier.
Syftet är att analysera och jämföra olika informationskällor.

5. Argumentera för varför det är viktigt att lära sig källkritik i skolan.
Syftet är att skapa förståelse för ämnets relevans.

6. Diskutera hur digitaliseringen påverkar källkritik och informationssökning.
Syftet är att reflektera över nutida utmaningar.

7. Berätta hur du skulle agera om du stött på tveksamma källor i en forskningsuppgift.
Syftet är att utvärdera reaktionsmönster när det gäller informationspåverkan.

8. Resonera kring hur källkritik kan bidra till en mer informerad allmänhet.
Syftet är att fördjupa förståelse för källkritikens betydelse.

Bedömning

Bedömningen baseras på en poängskala där faktafrågor ger en total av 15 poäng och resonerande frågor ger 2 poäng vardera.

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×