En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Argumenterande Text

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Skriv och Presentera En Egen Argumenterande Text

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och presentera en argumenterande text, inklusive formulering av teser, argumentation och bemötande av motargument.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar skrivande och presentation av argumenterande texter. Eleverna ska lära sig att formulera en tydlig tes, bygga upp sina argument och presentera dessa på ett övertygande sätt.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en viktig del av en argumenterande text?
A) Berättelse
B) **Tes**
C) Faktaruta
D) Presentationsstil

2. Vad är syftet med att använda motargument i en text?
A) Att försvaga sin egen argumentation
B) **Att visa att man förstått andra perspektiv**
C) Att undvika kritik
D) Att öka textens längd

3. Vilken typ av bevis kan användas för att stödja ett argument?
A) *En egen åsikt*
B) **Statistik**
C) Dikt
D) En anekdot

4. Vad är en tydlig tes?
A) En personlig åsikt
B) **Ett klart och konkret påstående**
C) En sammanfattning
D) Ett exempel

5. Vilket av följande är INTE en del av en argumenterande text?
A) Introduktion
B) **Avslutande resumé**
C) Huvudargument
D) Slutsats

6. Vad kännetecknar en bra argumentation?
A) Enskilda känslor
B) **Relevant fakta och exempel**
C) Längd på texten
D) Inga motargument

7. Vad bör man tänka på när man bemöter motargument?
A) Att ignorera dem
B) **Att adressera dem på ett respektfullt sätt**
C) Att avbryta talaren
D) Att alltid ha sista ordet

8. Hur kan man göra sin argumentation mer övertygande?
A) Genom att prata snabbt
B) **Genom att vara väl förberedd med fakta**
C) Genom att använda långa meningar
D) Genom att vara tyst

9. Vilken del av presentationen är viktigast?
A) **Kroppen där argumenten presenteras**
B) Inledningen
C) Avslutningen
D) Antalet slides

10. Vad är viktigt att tänka på under presentationen?
A) Att läsa direkt från papperet
B) **Att engagera publiken**
C) Att undvika ögonkontakt
D) Att tala långsamt oavsett

11. Vilken typ av språk bör användas i en argumenterande text?
A) Informellt språk
B) **Formellt och korrekt språk**
C) Slang
D) Enkla ord

12. Vad kan en elev använda som stöd för att skapa sin argumenterande text?
A) En dagbok
B) **Källor och referenser**
C) En lista över sina vänner
D) En film

13. När bör man använda avslutande frågor i sin presentation?
A) För att fylla ut tiden
B) **För att stimulera diskussion**
C) För att undvika frågor från publiken
D) När man är osäker

14. Vad är ett exempel på en effektiv avslutning på en argumenterande text?
A) **En sammanfattning av huvudpunkterna**
B) En ny historia
C) En fråga till åhörarna
D) Inga argument

15. Vad innebär det att anpassa skrivandet till mottagaren?
A) Att vara otydlig
B) **Att använda rätt språk och stil för publikens behov**
C) Att alltid vara formell
D) Att undvika ämnet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur evidens kan stärka argument i en text.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för hur fakta används effektivt i argumentation.

2. Reflektera över skillnaden mellan att skriva för en akademisk publik och en allmän publik.
Genom att jämföra dessa olika målgrupper kan eleverna visa på sin förmåga att anpassa sitt språk och stil.

3. Hur påverkar presentationsteknik mottagarens uppfattning av argumenten?
Eleverna kan visa sin förståelse för kopplingen mellan kommunikation och perception.

4. Beskriv hur förberedelse kan påverka resultatet av en presentation.
Frågan låter eleverna reflektera över vikten av att vara väl förberedd.

5. Vad är de vanligaste misstagen elever gör i sina argumenterande texter?
Genom att identifiera vanliga misstag kan eleverna demonstrera insikt i argumentationsprocessen.

6. Hur får man sitt argument att framstå som trovärdigt?
Eleverna får möjlighet att diskutera metoder för att bygga trovärdighet i skrivande.

7. Vilken roll spelar känslor i argumentation, och hur bör de balanseras med fakta?
Denna fråga får eleverna att utforska balansen mellan emotionella och rationella argument.

8. Ge exempel på hur man kan bemöta ett starkt motargument.
Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin strategiska tänkande i bemötandet av kritik.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Den högsta poängen kan uppnås genom att korrekt besvara faktafrågorna och visa djup i de resonerande frågorna.

För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).