Latest posts
“[Planering]. Samhällsorienterande ämnen. Historia – Efterkrigstiden och kalla kriget. (9 v.). [Åk 9]”
“`html Ämne: Samhällsorienterande ämnen Årskurs: Åk 9 Tid: 4 lektioner per vecka under 9 veckor Veckoplanering: Historia åk 9 – Efterkrigstiden och kalla kriget Källa: Utkik 7-9 Historia grundbok, 2:a uppl. Vecka 1 Lektion 1: Introduktion till efterkrigstiden Fokus: Europas och världens situation efter andra världskrigets slut Referens: Utkik 7-9, kapitel om världspolitik efter 1945…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Modernitetens genombrott
Lektionsplanering för Historia Ämne: Historia Årskurs/Nivå: Gymnasium 1 Tema/Fokus: Modernitetens genombrott Lektionstid: 60 minuter 1. Lärandemål och syfte Efter denna lektion ska eleverna kunna: Förstå och kunna förklara centrala begrepp kopplade till modernitetens genombrott. Analysera och diskutera hur olika faktorer bidrog till den moderna tidsålderns framväxt. Reflektera över modernitetens betydelse för dagens samhälle. 2. Material…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Imperialism och kolonialism
Lektionsplanering: Imperialism och kolonialism 1. Lärandemål och syfte Syftet med lektionen är att eleverna ska få en djupare förståelse för imperialismens och kolonialismens påverkan på världen, inklusive de socioekonomiska, kulturella och politiska konsekvenserna. Genom att analysera historiska exempel och diskutera olika perspektiv ska eleverna utveckla sin förmåga att kritiskt granska historiska händelser. Eleven ska kunna…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Demokratins utveckling
Lektionsplanering – Demokratins utveckling 1. Lärandemål och syfte Syftet med lektionen är att eleverna ska förstå demokratins utveckling genom historien, dess betydelse för samhällsstrukturer och hur olika faktorer har påverkat dess framväxt. Efter lektionen ska eleverna kunna: Redogöra för viktiga händelser och personer i demokratins historia. Analysera olika former av styrelseskick och deras påverkan på…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Nationalstaternas framväxt
Lektionsplanering för Historia – Gymnasium 1 Ämne: Historia Årskurs/Nivå: Gymnasium 1 Tema/Fokus: Nationalstaternas framväxt Lektionstid: 60 minuter Lärandemål och syfte Eleven ska kunna beskriva och analysera hur nationalstater har uppstått och utvecklats under 1800-talet. Eleven ska förstå betydelsen av nationalism i skapandet av nationalstater. Eleven ska kunna tillämpa historiska begrepp och teorier för att förklara…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Antikens civilisationer
“`html Lektionsplanering: Antikens civilisationer Ämne: Historia Årskurs/Nivå: Gymnasium 1 Tema/Fokus: Antikens civilisationer Lektionstid: 60 minuter Lärandemål och syfte Efter lektionen ska eleverna kunna: Beskriva och jämföra de centrala kännetecknen för antikens grekiska och romerska civilisationer. Identifiera viktiga historiska händelser och personer från antiken. Reflektera kring hur antikens värderingar och idéer har påverkat den moderna världen.…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Globalisering historiskt
Lektionsplanering: Globalisering historiskt 1. Lärandemål och syfte Syftet med denna lektion är att eleverna ska förstå hur globalisering har påverkat olika samhällen historiskt. Eleverna ska kunna identifiera och diskutera viktiga händelser och fenomen som bidragit till globaliseringens utveckling. Vidare ska de utveckla sin förmåga att kritiskt analysera och reflektera över globaliseringens effekter på både lokala…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Mänskliga rättigheter
Lektionsplanering för Historia – Mänskliga rättigheter 1. Lärandemål och syfte Syftet med denna lektion är att eleverna ska få en djupare förståelse för mänskliga rättigheter och deras betydelse i olika historiska och nutida sammanhang. Eleverna ska också utveckla sin förmåga att argumentera för och emot olika perspektiv på mänskliga rättigheter. Lärandemål: Eleven kan beskriva och…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Sekularisering
“`html Lektionsplanering: Historia – Sekularisering 1. Lärandemål och syfte Syftet med denna lektion är att eleverna ska få en djupare förståelse för begreppet sekularisering och dess påverkan på samhälle och kultur. Eleverna ska kunna: Definiera vad sekularisering innebär. Identifiera historiska exempel på sekularisering i olika länder. Analysera hur sekularisering har påverkat värderingar och normer i…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Modernitetens genombrott
“`html Lektionsplanering: Modernitetens genombrott Ämne Historia Årskurs/Nivå Gymnasium 1 Tema/Fokus Modernitetens genombrott Lektionstid 60 minuter 1. Lärandemål och syfte Eleven ska kunna identifiera och förklara centrala drag i modernitetens genombrott. Eleven ska kunna analysera och diskutera hur dessa förändringar påverkat samhället och individen. Eleven ska utveckla sin förmåga att kritiskt granska källor och argumentera för…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Imperialism och kolonialism
Lektionsplanering: Imperialism och kolonialism 1. Lärandemål och syfte Eleverna ska efter lektionen kunna: Förstå och förklara begreppen imperialism och kolonialism. Analysera hur dessa fenomen påverkade både koloniserade och koloniserande länder. Reflektera över imperialismens långsiktiga konsekvenser i dagens samhälle. Syftet med lektionen är att ge eleverna en djupare förståelse för hur imperialismen formade världshistorien samt att…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Demokratins utveckling
Lektionsplanering: Demokratins utveckling 1. Lärandemål och syfte Syftet med denna lektion är att eleverna ska få en djupare förståelse för demokratins utveckling i Sverige och världen, samt att reflektera över betydelsen av demokratiska värderingar. Efter lektionen ska eleverna kunna: Redogöra för viktiga händelser och personer i demokratins historia. Analysera och diskutera hur olika faktorer har…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Nationalstaternas framväxt
“`html Lektionsplanering: Nationalstaternas framväxt 1. Lärandemål och syfte Syftet med lektionen är att eleverna ska få en djupare förståelse för hur nationalstaterna har formats under historien och vilka faktorer som har påverkat denna utveckling. Vid slutet av lektionen ska eleverna kunna: Identifiera centrala händelser och processer i framväxten av nationalstater. Analysera skillnaderna mellan nation och…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Antikens civilisationer
Lektionsplanering: Antikens civilisationer 1. Lärandemål och syfte Syftet med denna lektion är att ge eleverna en grundläggande förståelse för de stora antika civilisationerna, deras kultur, samhällsstruktur och betydelse för den moderna världen. Eleverna ska också utveckla förmågan att kritiskt reflektera över hur dessa civilisationer har påverkat vår nutid. Kunskapsmål: Eleverna ska kunna redogöra för viktiga…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Demokratins utveckling (Del 3)
“`html Lektionsplanering för Historia Ämne: Historia Årskurs/Nivå: Gymnasium 1 Tema/Fokus: Demokratins utveckling Lektionstid: 60 minuter 1. Lärandemål och syfte Efter lektionen ska eleverna kunna: Redogöra för viktiga händelser i demokratins utveckling i Sverige och världen. Analysera och diskutera olika perspektiv på demokrati och dess betydelse för samhället. Reflektera över hur historiska händelser har påverkat nutida…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Nationalstaternas framväxt (Del 2)
Lektionsplanering: Nationalstaternas framväxt 1. Lärandemål och syfte Efter lektionen ska eleverna kunna: Förstå och beskriva vad en nationalstat är och dess kännetecken. Identifiera viktiga händelser och faktorer som bidrog till nationalstaternas framväxt under 1800-talet. Analysera och diskutera skillnader och likheter mellan olika nationalstaters utveckling. Syftet med lektionen är att ge eleverna en djupare förståelse för…
GY25. Lektion. Historia. Nivå 1. Antikens civilisationer (Del 1)
“`html Lektionsplanering: Antikens civilisationer 1. Lärandemål och syfte Syftet med lektionen är att eleverna ska få en grundläggande förståelse för antikens civilisationer, deras betydelse och inflytande på vår moderna värld. Efter lektionen ska eleverna kunna: Identifiera och beskriva centrala aspekter av antikens Egypten, Grekland och Rom. Diskutera hur dessa civilisationer har påverkat nutida samhällen och…
“[Lektion]. Historia. Bockstensmannen och medeltiden. [Åk 4-6]”
“`html Ämne: Bockstensmannen Årskurs: Åk 4-6 Tid: 60 minuter Introduktion till Bockstensmannen I denna lektion kommer vi att utforska Bockstensmannen, en välbevarad medeltida kropp som hittades i en mosse i Sverige. Vi kommer att diskutera hans betydelse för vår förståelse av medeltiden och hur han ger insikter i det förflutna. Syfte med lektionen Förstå Bockstensmannens…
[Prov]. Historia. Kalla kriget. [Åk 2 Gymnasiet]
Ämne: Historia Årskurs: Åk 2 Gymnasiet Prov: Kalla kriget E-frågor (1–3 poäng vardera, max 25 ord) Vad var kalla kriget? Varför kallades det så? Vilka var supermakterna under kalla kriget? Nämn minst två allierade till varje. Vad var Warszawapakten? Vad innebar Trumandoktrinen? Vad var Berlinblockaden 1948-49 och dess syfte? Hur påverkades Sveriges neutralitet av kalla…
[Planering]. Musik. Musik och ljud, musikens historia och musikskapande. (6 v.). [Åk 7-9]
Ämne: Musik Årskurs: 7-9 Veckoplanering Denna planering för musik i årskurs 7-9 är utformad för sex veckor med två lektioner per vecka. Fokus ligger på musicerande, musikskapande och förståelse för musikens funktion och karaktär i olika sammanhang. Planeringen omfattar teman som musik och ljud, musikens historia samt musikskapande. Vecka Ämnesblock Teman v.15 1 Musik och…
[Prov]. Historia. Andra världskriget. [Åk 9]
Ämne: Historia Årskurs: 9 E-prov: Andra världskriget Det här provet innehåller tre delar som testar elevernas kunskaper om andra världskriget: Faktafrågor (flervalsfrågor) – Kontroll av grundläggande fakta om kriget. Ordkollen – Begrepp och ord relaterade till andra världskriget med flervalsalternativ. Resonerande frågor – Utvecklade svar där eleverna analyserar krigets orsaker, förlopp och konsekvenser. Provet är…
[Prov]. Historia. Orsaksförklaringar till första världskriget. [Åk 2 gymnasiet]
Ämne: Historia Hi1b Årskurs: Åk 2 gymnasiet Prov: Orsaksförklaringar till första världskriget Första världskriget var inget som blev orsakat på en natt, det är en lång rad av olika faktorer. Allt från enskilda aktörers beslut och handlingar till de strukturer som växte fram under denna tid. Det går inte att skylla första världskriget på en…
[Prov]. Historia. Industriella revolutionens orsaker, förlopp och konsekvenser. [Åk 7]
Ämne: Historia Årskurs: 8 Tema: Industriella revolutionen Syfte Syftet med e-provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse om den industriella revolutionens orsaker, förlopp och konsekvenser. Provet ska också pröva förmågan att använda historiska begrepp samt att analysera och resonera om samhällsförändringar kopplade till industrialiseringen. Det digitala formatet möjliggör snabb återkoppling på faktadelen och flexibilitet…
[Lektion]. Historia. Vikingatiden. [Åk 5]
Ämne: Historia Årskurs: 5 Förslag på lektioner Jag har använt läroplanen Lgr22 för grundskolan och utgått från det centrala innehållet i ämnet Historia för åk 4–6. Teman är valda utifrån relevanta historiska epoker och moment i kursplanen för att ge eleverna en bred och varierad historisk förståelse. Tio förslag Förslag Lektionstema Beskrivning 1 Forntiden i…
[Lektion]. Historia. Medeltiden i Sverige och dess samhällsstruktur. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 5 Tema: Medeltiden i Sverige Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Tiden från forntiden fram till vikingatid och medeltidens början i Sverige och Europa. Eleven kan beskriva några historiska händelser och visar grundläggande förståelse för deras betydelse. Eleven kan redogöra för olika historiska händelser och visar god förståelse för…
[Prov]. Historia. Antikens Grekland och Rom – deras påverkan på dagens samhälle. [Åk 8–9]
Ämne: Historia Årskurs: Åk 8–9 Prov: Antikens Grekland och Rom – deras påverkan på dagens samhälle Syfte Provet syftar till att eleverna ska visa sin förståelse för antikens Grekland och Rom, särskilt hur dessa forntida samhällen har påverkat dagens demokrati, rättssystem och samhällstänkande. Eleverna ska kunna redogöra för viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer från antiken,…
[Prov]. Historia. Greker och romare – deras samhällen och påverkan. [Åk 7]
Ämne: Historia Årskurs: 7 Tema: Greker och romare – deras samhällen och påverkan Reflekterande fråga Hur har grekernas och romarnas samhällen påverkat vårt sätt att leva och tänka idag? Svar ska innehålla: Ett exempel på något viktigt från grekernas eller romarnas samhälle, till exempel demokrati, lagar eller byggnader. En förklaring till hur detta har påverkat…
[Prov]. Historia. Antiken och dess betydelse. [Åk 7]
Ämne: Historia Årskurs: 7 Syfte Syftet är att eleverna ska lära sig om antikens viktigaste gudar, städer och historiska händelser genom att samarbeta och använda historiskt källmaterial. De tränar på att leta fakta, läsa noggrant och koppla information till en historisk berättelse. Genom detta utvecklas deras förmåga att förstå antiken som epok och dess betydelse.…
[Prov]. Historia. Frihetstiden, Upplysningstiden och Gustavianska tiden. [Åk 5]
Ämne: Historia Årskurs: 5 Tema: Frihetstiden, Upplysningstiden och Gustavianska tiden Syfte Syftet med provet är att eleverna ska visa förståelse för de förändringar som skedde under Frihetstiden, Upplysningstiden och Gustavianska tiden i Sverige och Europa. Eleverna ska kunna identifiera viktiga personer och idéer, förstå samhällsförändringar och reflektera kring vilka konsekvenser dessa epoker fick för samhället.…
[Planering]. Historia. Forntiden. (5 v.). [Åk 2]
Ämne: Historia Årskurs: 2 Planering: Forntiden, 5 veckor Den här planeringen för Historia i årskurs 2 fokuserar på området Forntiden under fem veckor med två lektioner per vecka. Syftet är att ge eleverna en grundläggande förståelse för hur människor levde under forntiden, viktiga händelser och utvecklingar samt hur arkeologiska fynd kan berätta om det förflutna.…
[Lektion]. Historia. Historiebruk och källkritik med fokus på Martin Schibbye. [Åk 7]
Ämne: Historia Årskurs: 7 1. Introduktion till historiens metoder – Historiebruk och källkritik En lektion där eleverna får lära sig vad historiebruk innebär och varför källkritik är central i historieämnet. Digitala exempel och diskussion kring olika syften med att använda historia i nutiden. Kort koppling till centralt innehåll om tolkning av källor och källkritiska kriterier.…
[Lektion]. Historia. Historiska epoker och deras påverkan på samhället för årskurs 7-9. [Åk 7]
Ämne: Historia Årskurs: 7-9 Lektionsplanering: Historiska skeenden och epoker för årskurs 7-9 Denna lektionsplanering syftar till att ge elever en bred förståelse för viktiga historiska skeenden och epoker enligt Lgr22 centralt innehåll för årskurs 7-9. Planeringen inkluderar introduktioner, fördjupningar och diskussioner kopplade till varje epok, med en gradvis fördjupning över flera lektionstillfällen. Koppling till styrdokument…
[Läxa]. Historia. Stormaktstiden. [Åk 5]
Ämne: Historia Årskurs: 5 Tema: Stormaktstiden Ordkollen Stormaktstid: Den tid då Sverige var ett av Europas mäktigaste länder (ca 1611–1718). Vasatiden: Tiden innan stormaktstiden, när Vasaätten regerade. Gustav II Adolf: Kung som ledde Sverige under början av stormaktstiden och deltog i trettioåriga kriget. Drottning Kristina: Sveriges drottning efter Gustav II Adolf. Trettioåriga kriget: Ett stort…
[Prov]. Historia. Kalla kriget. [Gymnasiet årskurs 2]
Ämne: Historia 1b Årskurs: Gymnasiet, årskurs 2 Tema: Kalla kriget Det här provet är framtaget för att bedöma elever i Historia 1b, årskurs 2 på gymnasiet, med temat kalla kriget. Provet består av fem E-frågor, två C-frågor (inklusive en om det militärindustriella komplexet) och en A-fråga. Alla svarsexempel följer strikt de angivna ordgränserna och utformningen…
[Planering]. Historia. Instuderingsfrågor – Första världskriget, Mellankrigstiden, Andra världskriget och Efterkrigstiden. [9]
Ämne: Historia Årskurs: 9 Planering: Instuderingsfrågor – Första världskriget, Mellankrigstiden, Andra världskriget och Efterkrigstiden Det här arbetsbladet innehåller instuderingsfrågor inom fyra viktiga historiska perioder som ingår i kursplanen för Historia åk 9. Frågorna är utformade för att hjälpa elever att fördjupa sina kunskaper och förbereda sig inför prov och diskussioner. Första världskriget Vilka var de…
[Lektion]. Historia. Barna Hedenhös – Levnadsvillkor, redskap och mat under stenåldern. [Åk 1]
Ämne: Historia Årskurs: 2 Lektionsplanering: Barna Hedenhös i Historia Årskurs: 2 Ämne: Historia Tema: Barna Hedenhös – Levnadsvillkor, redskap och mat Den här lektionen utgår från berättelsen om Barna Hedenhös där eleverna får lyssna på boken för att få en inblick i hur barn levde under stenåldern. Lektionen fokuserar på att göra eleverna medvetna om…
[Prov]. Historia. Medeltiden. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 4 Tema: Medeltiden Syfte Syftet med provet är att undersöka elevernas kunskaper om Medeltiden i Sverige, dess tidsram, viktiga personer, samhällsklasser och kyrkans betydelse. Provet syftar till att utveckla elevernas förmåga att återge fakta, använda historiska begrepp och resonera kring hur samhället såg ut och fungerade under Medeltiden. Det kopplar till områden…
[Prov]. Historia. Medeltiden. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 4 Tema: Medeltiden Syfte Syftet med provet är att undersöka elevernas kunskaper om Medeltiden i Sverige, dess tidsram, viktiga personer, samhällsklasser och kyrkans betydelse. Provet syftar till att utveckla elevernas förmåga att återge fakta, använda historiska begrepp och resonera kring hur samhället såg ut och fungerade under Medeltiden. Det kopplar till områden…
[Prov]. Historia. Stormaktstiden. [Åk 5-6]
Ämne: Historia Årskurs: 5-6 Sammanfattning av Stormaktstiden Stormaktstiden var en viktig period i Sveriges historia som varade från början av 1600-talet till början av 1700-talet. Under denna tid blev Sverige en av Europas stormakter och hade makt över stora delar av Östersjöområdet. Perioden delas ofta in i Yngre Vasa-perioden (1611-1654) och den karolinska tiden (1654-1718).…
[Lektion]. Historia. Repetition Medeltiden. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 4 Lektionsplanering: Rollspel – Medeltida liv i Historia Tema: Repetition Medeltiden Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Medeltiden, dess epok och några viktiga händelser och samhällsförhållanden Eleven beskriver enkelt och delvis underbyggt medeltiden och några samhällsförhållanden. Eleven förklarar och visar relativt god säkerhet i resonemang om medeltiden och samhällsförhållanden.…
[Lektion]. Historia. Sveriges nationaldag och Gustav Vasa. [Åk 5]
Ämne: Historia Årskurs: 5 Lektionsplanering: Facit till instuderingsfrågorna Här kommer facit med tydliga och anpassade svar för elever i årskurs 5 på instuderingsfrågorna. Svaren är formulerade enkelt och faktamässigt korrekt, med utgångspunkt i frågor och begrepp. Hur kommer det sig att Sveriges nationaldag är den 6 juni? Den 6 juni firas därför att Gustav Vasa…
[Läxa]. Historia. Vasatiden. [Ej angiven]
Ämne: Historia Årskurs: Ej angiven Instuderingsfrågor – Vasatiden Nedanstående frågor handlar om Vasatiden och kopplade historiska händelser. Skriv ditt svar på raden efter varje fråga. Varför firar vi nationaldagen den 6 juni? ______________________________________________________________________ När är Sveriges nationaldag och varför är det just den dagen? ______________________________________________________________________ Från vilken ätt kommer Gustav Eriksson Vasa? ______________________________________________________________________ Vad var…
[Prov]. Historia. Medeltiden. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 4 Syfte Syftet med quizzet är att ge eleverna en första förståelse för medeltiden genom enkla frågor som handlar om viktiga begrepp, händelser och människor från perioden. Fokus ligger på att känna igen och återge grundläggande fakta om medeltiden, vilket är en del av det centrala innehållet i Lgr22 för årskurs 4…
[Lektion]. Historia. Ursprungsbefolkning. [Åk 4]
Ämne: Historia Årskurs: 4 Lektionsplanering: Skapande projekt om en ursprungsbefolkning Tema: Ursprungsbefolkning Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Källor och informationssökning, enkla fakta om historiska förhållanden. Eleven kan med viss hjälp söka information om historiska förhållanden och använder då källor på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan självständigt söka och presentera…
Prov. Historia. Frihetstiden och Gustavianska tiden. [Åk. 4 – 6]
Provkonstruktion Detta prov syftar till att bedöma elevernas kunskaper om Frihetstiden och den Gustavianska tiden i Sveriges historia, anpassat för årskurs 6. Provets frågor och uppgifter är utformade för att täcka centrala historiska händelser, personer och förändringar under dessa epoker samt elevernas förmåga att resonera kring deras betydelse. Provet kan anpassas för elever med extra…
Planering. Historia. Frihetstiden och gustavianska tiden. 7 v. [Åk. 4 – 6]
Veckoplanering Denna planering i Historia för årskurs 6 omfattar perioden frihetstiden och den gustavianska tiden. Syftet är att ge eleverna förståelse för de politiska förändringarna, samhällsutvecklingen och viktiga historiska händelser under 1700-talet i Sverige. Planeringen vilar på centralt innehåll i Lgr22 och fokuserar på att eleverna utvecklar sin förmåga att resonera om orsaker och konsekvenser…
Planering. Historia. Frihetstiden och gustavianska tiden. (1 v.) [Åk. 4 – 6]
Lektionsplanering: Frihetstiden och gustavianska tiden i Historia Årskurs: 6 Ämne: Historia Tema: Frihetstiden och gustavianska tiden Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C – Sveriges och andra länders historia under 1600- och 1700-talet med fokus på politiska förändringar och utveckling av demokratiska idéer. Eleven kan beskriva några händelser och personers betydelse under frihetstiden…
Prov. Historia 1a1. Förintelsen. [Gymnasiet]
Prov: Förintelsen Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1a1 Tema: Förintelsen Syfte Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och förklara bakgrunden till antisemitism, nazisternas förföljelse av judar och andra grupper, samt tekniker och konsekvenser av Förintelsen. Provet ska också ge insikt i rättsliga efterspel som Nürnbergrättegångarna och deras betydelse för mänskliga rättigheter och…
Lektion. Historia. Vetenskapens historia. [Åk. 7 – 9]
Faktablad: Aristoteles Aristoteles (384–322 f.Kr.) var en grekisk filosof och vetenskapsman som grundade många områden inom naturvetenskapen och filosofi. En av hans viktigaste vetenskapliga idéer var teorin om de fyra elementen och rörelselära, där han beskrev världen som sammansatt av jord, vatten, luft och eld, och att allt som rör sig gör det enligt specifika…
Planering. Historia. Frihetstiden och 1800-talet. 2 v. [Åk. 4 – 6]
Veckoplanering Den här planeringen innehåller en elevuppgift med enklare språk och tydliga instruktioner för årskurs 6 i historia. Eleverna ska skapa en tidslinje om Frihetstiden och 1800-talet med hjälp av faktatexter från boken SO PULS. Syftet är att eleverna ska kunna hitta och förstå viktig fakta i boken och presentera händelserna kronologiskt. Årskurs: 6 Ämne:…
Prov. Historia. Industrialismens konsekvenser och påverkan idag. [Åk. 7 – 9]
Bedömning av elevtext – enbart Historia Årskurs: 8 Ämne: Historia Uppgift: Beskriv och resonera kring industrialismens positiva och negativa konsekvenser samt dess påverkan idag. Formativ feedback Din text visar att du har god förståelse för industrialismens betydelse och dess konsekvenser, både historiskt och i dagens samhälle. Du beskriver viktiga händelser och förändringar på ett tydligt…
Planering. Historia. Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden år 1719-1866. 3 v. [Åk. 4 – 6]
Planering: Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden år 1719-1866 Årskurs: 6 Ämne: Historia Tidsperiod: 3 veckor Antal lektioner per vecka: 3 Block Tema Veckor 1 Inledning till svenska frihetstiden och stormaktstiden v. 2 2 Maktdelning och förändringar i Norden under 1700-talet v. 3–4 3 Sverige och Norden under 1800-talet: unioner och självständighet…
Planering. Historia 1a1. Imperialism, kolonialism och nationalism på 1800-talet med koppling till 1900-talets världskrig. (4 v.) [Gymnasiet]
Lektionsplanering: Imperialism, kolonialism och nationalism på 1800-talet med koppling till 1900-talets världskrig Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1a1 Tema: 1800-talet – Imperialism, kolonialism, nationalism och Sveriges perspektiv, med koppling till 1900-talets världskrig Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Europa och världen under 1800-talet, med fokus på imperialism, kolonialism och nationalism. Eleven redogör för…
Planering. Historia. Antiken. (2 v.) [Åk. 7]
Lektionsplanering: Faktablad om Antiken i Historia Årskurs: 7 Ämne: Historia Tema: Antiken Jag har tagit fram ett faktablad om Antiken som kan användas för individuell läsning eller gemensam genomgång. Det innehåller en översikt över tidsperioden, viktiga händelser, samhällsformer och kultur i Antikens Grekland och Rom. Materialet är anpassat efter Lgr22 och årskurs 7. Faktablad: Antiken…
Lektion. Historia. Historia för särskola åk 7-9. [Åk. 7 – 9]
Lektionsförslag Historia och Geografi för särskola åk 7-9 Förslag på lektioner i Historia för särskola åk 7-9 Årskurs: 7-9 Ämne: Historia Jag har utgått från läroplanen Lgrsär22 som gäller för anpassad grundskola, särskilda undervisningsgrupper i grundskolan för årskurs 7 till 9. Förslagen är baserade på centralt innehåll och betygskriterier anpassade för särskolan enligt Skoltabellen.JSON. Lektionerna…
Planering. Historia. Högkulturer. 2 v. [Åk. 7 – 9]
Veckoplanering Denna planering fokuserar på högkulturer, deras egenskaper och betydelse i historien. Undervisningen ger eleverna en förståelse för de stora civilisationer som utvecklades tidigt i historien, till exempel Egypten, Mesopotamien och Induskulturen. Eleverna får lära sig om samhällsstrukturer, kultur, teknik och religion i högkulturerna samt deras inflytande på efterföljande epoker. Årskurs: 7 Ämne: Historia Tema:…
Planering. Historia. Högkulturer. (1 v.) [Åk. 7 – 9]
Lektionsplanering: Högkulturer – introduktion och viktiga kännetecken Årskurs: 7-9 Ämne: Historia Tema: Högkulturer Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Samband mellan olika tidsperioder och utvecklingen av samhällen, samt hur historiska förändringar och processer kan påverka livsvillkor, värderingar och människors möjligheter att forma sin livssituation. Eleven beskriver historiska förändringar och kan ge exempel…
Planering. Historia. Frihetstiden. [Åk. 4 – 6]
Veckoplanering: Frihetstiden Här kommer en sammanfattning av innehållet för tre lektioner om Frihetstiden för Årskurs 6 i ämnet Historia. Målet är att belysa viktiga händelser och förändringar under frihetstiden, kopplat till centralt innehåll i läroplanen. Block Tema Veckor 1 Frihetstiden v. 1–3 Ämnesblock 1: Frihetstiden – politiska förändringar och samhällsutveckling Detta block syftar till att…
Läxa. Historia. Mesopotamien och flodkulturer. [Åk. 7]
Läxa: Mesopotamien och flodkulturer Årskurs: Åk 7 Ämne: Historia Tema: Mesopotamien och flodkulturer Inledning Denna läxa handlar om högkulturerna som utvecklades i Mesopotamien, en av världens tidigaste civilisationer. Vi ska undersöka varför floder och vatten var så viktiga för dessa samhällen och hur det påverkade människors liv, jordbruk och samhällsstruktur. Läxan hjälper dig att förstå…
Lektion. Historia. Källkritik med fokus på Kalmarunionen. [Åk. 4 – 6]
Lektionsplanering: Källkritik om Kalmarunionen Årskurs: Årskurs 5 Ämne: Historia Tema: Källkritik med fokus på Kalmarunionen Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Källkritik: Hur man granskar och värderar historiska källor. Eleven kan använda några grundläggande metoder för källkritik. Eleven kan använda flera metoder för källkritik och förklara varför källor kan vara olika tillförlitliga.…
Planering. Historia. Kalmarunionen med KEPS-modellen. [Åk. 4 – 6]
Planering Historia Årskurs 5 – Kalmarunionen med KEPS-modellen Planering Historia Årskurs 5 – Kalmarunionen med KEPS-modellen Denna planering i Historia för årskurs 5 fokuserar på temat Kalmarunionen med särskild användning av KEPS-modellen som stöd för att strukturera och fördjupa elevernas historiska förståelse. Planeringen syftar till att utveckla elevernas förmågor att använda historiska begrepp, analysera orsaker…
Planering. Historia. Migration. [Åk. 4 – 6]
Veckoplanering Denna planering fokuserar på temat Migration inom historieundervisningen för årskurs 5. Syftet är att eleverna ska utveckla sina historiska kunskaper om migrationens orsaker och konsekvenser samt stärka förmågan att analysera och förklara förändringar och kontinuitet i historiska skeenden. Planeringen omfattar 4–5 lektionstillfällen och är utformad för att ge eleverna möjlighet att utforska migration ur…
Prov. Historia. Frihetstiden och Gustavianska tiden. [Åk. 7 – 9]
Prov: Frihetstiden och Gustavianska tiden Ämne: Historia Årskurs: 9 Tema: Frihetstiden och Gustavianska tiden Syfte Syftet med provet är att undersöka elevernas förståelse för de viktigaste händelserna och idéerna under Frihetstiden och Gustavianska tiden. Eleverna ska visa kunskap om maktförhållanden, politiska reformer och viktiga personer som präglade dessa epoker. Provet syftar också till att utveckla…
Lektion. Historia. Frihetstiden och den gustavianska tiden. [Åk. 4 – 6]
Lektionsplanering: Frihetstiden och den gustavianska tiden i Historia Årskurs: 6 Ämne: Historia Tema: Frihetstiden och den gustavianska tiden Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Sveriges och Europas historia under 1600- och 1700-talet utifrån politiska, ekonomiska och sociala förhållanden samt idéer och religiösa uppfattningar Eleven kan undersöka och föra enkla resonemang om historiska…
Lektion. Historia. Källkritisk analys av bildkällor. [Åk. 9]
Lektionsplanering: Källanalys av bildkällor i Historia Årskurs: 9 Ämne: Historia Tema: Källkritisk analys av historiska bilder Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C – Källkritik och källornas värde och begränsningar. Eleven kan med viss säkerhet värdera bildkällors information och trovärdighet utifrån skapare och syfte. Eleven kan analysera och värdera bildkällors information och trovärdighet…
Prov. Historia. Vikingatiden. [Åk 9]
Provkonstruktion Detta prov är framtaget för att bedöma elevernas kunskaper och förmågor inom ämnet Historia med temat Vikingatiden. Provets syfte är att ge en god överblick över både faktakunskaper och förmågan att resonera kring historiska händelser och begrepp. Provet kan anpassas för elever med olika behov, till exempel genom extra tid eller enklare språk. Årskurs:…
Lektion. Historia. Introduktion till Förintelsen och dess bakgrund. [Åk. 7, anpassad grundskola]
Lektionsplanering: Introduktion till Förintelsen och dess bakgrund Årskurs: Årskurs 7, anpassad grundskola Ämne: Historia Tema: Introduktion till Förintelsen och dess bakgrund Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Europas politiska och sociala situation efter första världskriget, nazismens framväxt och Förintelsen som en del av historien. Eleven kan beskriva de viktigaste händelserna och förklara…
Lektion. Historia. Mellankrigstiden. [Gymnasiet]
Lektionsplanering: Mellankrigstiden i Historia 1b Årskurs: Gymnasiet Kurs: Historia 1b Tema: Mellankrigstiden Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Mellankrigstidens politiska, ekonomiska och sociala utveckling i Sverige och världen, med särskilt fokus på framväxten av ideologier och diktaturer samt demokratiska motsatsförhållanden. Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva utvecklingen under mellankrigstiden och ge…
Prov. Historia. Mellankrigstiden. [Gymnasiet]
Provkonstruktion Jag skapar en PowerPoint-presentation om mellankrigstiden för Historia 1b på gymnasiet med fem slides, rik på bilder för att göra lektionen visuell och engagerande. Presentationen täcker viktiga händelser, politiska och ekonomiska förändringar samt sociala konsekvenser under perioden. Den är anpassad för gymnasieelever och kan lätt kompletteras med diskussion. Presentationens innehåll kan anpassas för elever…
Prov. Historia 1b. Mellankrigstiden. [Gymnasiet]
Provkonstruktion Detta prov syftar till att pröva elevernas kunskaper om Mellankrigstiden inom kursen Historia 1b på gymnasiet. Provet är skrivet och innehåller olika typer av frågor för att bedöma både faktakunskaper och förmåga att resonera om tidens politiska, ekonomiska och sociala förändringar. Årskurs Gymnasiet Ämne/Kurs Historia 1b Tema Mellankrigstiden Provet kan anpassas för elever med…
Lektion. Historia. Förberedelser inför nationella provet i historia. [Åk 9]
Lektionsplanering: Förberedelser inför nationella provet i Historia Årskurs 9 Ämne Historia Tema Förberedelser inför nationella provet i historia Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C – Sveriges historia från 1800-talet till nutid, med fokus på demokrati, industrialisering och världskrigen. Eleven redogör enkelt för några skeenden, gestalter och samband inom områden i historien. Eleven…
Prov. Historia. Medeltiden. [Åk. 4]
Provkonstruktion med facit Detta prov är utformat för att bedöma elevernas kunskaper om medeltiden i Sverige och Europa, anpassat för årskurs 4. Provet innehåller faktabaserade frågor, ordförståelse samt resonerande frågor för att utveckla elevernas historiska tänkande. Det kan anpassas för elever som behöver extra stöd genom enklare formuleringar eller muntliga uppläsningar av frågor. Årskurs: 4…
Lektion. Historia. Kung Magnus Eriksson och medeltiden. [Åk. 4 – 6]
# Lektionsplanering: Medeltiden i Historia Årskurs 4 Ämne Historia Tema Kung Magnus Eriksson ## Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Sveriges historia från medeltiden till 1600-talet med inriktning på samhälls- och kulturliv och förändringar över tid. Eleven kan samtala om historiska händelser och gestalter på ett enkelt sätt och ge exempel på…
Lektion. Historia. Romersk kultur och teknisk innovation. [Åk. 7]
Lektionsplanering: Romersk kultur och teknisk innovation i Historia Årskurs: Årskurs 7 Ämne: Historia Tema: Romersk kultur och teknisk innovation Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C Romerska rikets kultur, inklusive arkitektur, konst, teknik och språkets betydelse. Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på historiska sammanhang och företeelser i det romerska riket och…
Lektion. Historia. Antikens Grekland. [Åk. 7]
Lektionsplanering – Antikens Grekland Lektionsplanering Årskurs: Årskurs 7 Ämne: Historia Tema: Antikens Grekland Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) En undersökning av Antikens Greklands historia, kultur, filosofi och politik. Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer i Antikens Greklands historia samt diskutera dess betydelse för efterkommande civilisationer. Lärarledda instruktioner 1. Introduktion till Antikens…
Planering. Historia 1b. Historia – Från medeltiden till modern tid. v. 20 – v. 26. [Gymnasiet]
Veckoplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1b Tema: Historia – Från medeltiden till modern tid Den här planeringen syftar till att ge studenterna en djupare förståelse för viktiga historiska händelser och processer från medeltiden fram till idag, inklusive analyser av sociala, politiska och ekonomiska förändringar. 1. Viktiga sociala och politiska förändringar under medeltiden Undervisningen under dessa…
Planering. Historia 1b. Historiska perspektiv och samhällsförändringar. v. 20 – v. 26. [Gymnasiet]
Veckoplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1b Tema: Historiska perspektiv och samhällsförändringar Planeringen syftar till att utforska och förstå centrala historiska händelser, deras påverkan på samhället och människors liv, samt träna upp förmågor att analysera och tolka historiska källor. 1. Förändringar i det svenska samhället under 1900-talet Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna…
Planering. Historia. Fördjupning i medeltiden och dess påverkan. v. 20 – v. 26. [Gymnasiet]
Veckoplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia Tema: Historiska perspektiv och händelser Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för betydande historiska händelser och deras konsekvenser. Genom diskussioner och skriftliga uppgifter ska eleverna utveckla sin förmåga att analysera och reflektera över historiska perspektiv. 1. Fördjupning i medeltiden och dess påverkan Undervisningen under dessa veckor…
Planering. Historia 1b. Historiska perspektiv och samhällsförändringar. v. 20 – v. 26. [Gymnasiet]
Veckoplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1b Tema: Historiska perspektiv och samhällsförändringar Planeringen syftar till att utforska och förstå centrala historiska händelser, deras påverkan på samhället och människors liv, samt träna upp förmågor att analysera och tolka historiska källor. 1. Förändringar i det svenska samhället under 1900-talet Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna…
Planering. Historia. Historiska perspektiv och händelser. v. 20 – v. 26. [Gymnasiet]
Veckoplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia Tema: Historiska perspektiv och händelser Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för betydande historiska händelser och deras konsekvenser. Genom diskussioner och skriftliga uppgifter ska eleverna utveckla sin förmåga att analysera och reflektera över historiska perspektiv. 1. Fördjupning i medeltiden och dess påverkan Undervisningen under dessa veckor…
Läxa. Historia. Antiken. [Åk. 7]
“`html Läxa Årskurs: Åk 7 Ämne: Historia Tema: Antiken Ordkollen Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av. Demokrati: Styrelseskick där alla medborgare har rätt att delta i beslutsfattande. Filosofi: Läran om kunskap, verklighet och existens; centralt i antikens Grekland. Polemik: En debatt eller strid kring politiska eller…
Läxa. Historia. Högkulturer. [Åk. 7]
Läxa **Årskurs:** Åk. 7 **Ämne:** Historia **Tema:** Högkulturer Ordkollen Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av. 1. **Civilisation** – En avancerad och organiserad samhällsform där människor lever i städer och har utvecklat samhälleliga strukturer. 2. **Mesopotamien** – Område mellan floderna Tigris och Eufrat, ofta kallad “civilisationens vagga”.…
Prov. Historia 1b. Första världskriget. [Gymnasiet]
Provkonstruktion Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 1b Tema: Första världskriget Syfte Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över och analysera centrala händelser, orsaker och konsekvenser av första världskriget. Genom att skriva essäer kan eleverna visa sin förmåga att resonera och argumentera utifrån historiska källor och perspektiv. Centralt innehåll Betygskriterium (E) Första världskrigets…
Lektion. SO. Påskens historia och traditioner. [Förskoleklass]
Lektionsplanering Årskurs: Förskoleklass Ämne: SO (Samhällsorientering) Tema: Påskens historia och traditioner Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) I förskoleklass ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och samtala om familj och traditioner. Fokus ligger på att känna igen och berätta om olika kulturella högtider och vilka traditioner som finns. Eleven kan berätta enkelt om några…
Lektion. Historia. Berättelser från förr. [Åk. 1 – 3]
Lektionsplanering Årskurs: Årskurs 2 Ämne: Historia Tema: Berättelser från förr Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) Eleverna ska ges möjlighet att utforska och ställa frågor kring historiska källor och berättelser. Eleverna berättar om en historisk person och kan ställa frågor kring deras liv och betydelse. [Lgr22, Historia, Åk. 1-3] Lärarledda instruktioner 1. Introduktion till…
Lektion. SO. Påskens historia och traditioner. [Förskoleklass]
Lektionsplanering Årskurs: Förskoleklass Ämne: SO (Samhällsorientering) Tema: Påskens historia och traditioner Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) I förskoleklass ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och samtala om familj och traditioner. Fokus ligger på att känna igen och berätta om olika kulturella högtider och vilka traditioner som finns. Eleven kan berätta enkelt om några…
Planering. Historia. Medeltiden. v. 1 – v. 6. [Åk. 4 – 6]
Veckoplanering Årskurs: 5 Ämne: Historia Tema: Medeltiden Syftet med denna planering är att ge eleverna en grundlig förståelse för medeltiden, dess händelser, kända personer och kulturella uttryck. Vi kommer att fokusera på viktiga aspekter av perioden samt utveckla förmågor att reflektera över historiska källor och deras användning. 1. Introduktion till medeltiden och viktiga händelser Undervisningen…
Lektion. Historia. Kalmarunionen. [Åk. 4]
Lektionsplanering Årskurs: Årskurs 4 Ämne: Historia Tema: Kalmarunionen Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) Eleverna ska få kunskap om viktiga händelser i svensk historia, däribland Kalmarunionen. Eleven kan kortfattat beskriva händelser i svensk historia. [Lgr 22, Historia, Åk. 4] Lärarledda instruktioner Introduktion till Kalmarunionen (10 min) Presentera vad Kalmarunionen var och varför den skapades.…
Planering. Historia. Förberedelse inför det nationella provet. v. 1 – v. 10. [Åk. 9]
Veckoplanering Årskurs: 9 Ämne: Historia Tema: Förberedelse inför det nationella provet Denna planering syftar till att ge eleverna en fullständig översikt över de historiska perioder som omfattas av Lgr 22, samt att förbereda dem för de kunskaper som behövs för det nationella provet i historia. 1. Forntiden och Antiken Undervisningen under dessa veckor syftar till…
Lektion. Historia. Källkritik. [Åk. 9]
Lektionsplanering Årskurs: Årskurs 9 Ämne: Historia Tema: Källkritik Koppling till styrdokument I denna lektion handlar det om att utveckla elevers förmåga att kritiskt granska och värdera källor. Källkritik är avgörande i historisk forskning för att förstå och tolka historiska händelser och fenomen. Genom att lära sig grunderna i källkritik får eleverna redskap att värdera och…
Prov. Historia. Jämförelse mellan amerikanska, franska och industriella revolutionerna. [Åk. 8]
Provkonstruktion Årskurs: Åk. 8 Ämne: Historia Tema: Jämförelse mellan amerikanska, franska och industriella revolutionerna Syfte Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om de olika revolutionerna, deras orsaker, konsekvenser och hur de påverkat samhället. Eleverna ska kunna göra jämförelser mellan dessa historiska händelser och reflektera över deras betydelse. Centralt innehåll Betygskriterium (E) De stora…
Prov. Historia. Historiebruk. [Åk. 8]
Provkonstruktion Årskurs: Åk. 8 Ämne: Historia Tema: Historiebruk Syfte Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av olika former av historiebruk och hur historia kan tolkas och användas i olika sammanhang. Centralt innehåll Betygskriterium (E) Eleverna ska kunna analysera hur historia används i olika sammanhang och för olika syften. Eleven kan ge exempel på…
Prov. Historia. Livsvillkor i staden på 1700-talet jämfört med idag. [Åk. 9]
Provkonstruktion Årskurs: Åk. 9 Ämne: Historia Tema: Livsvillkor i staden på 1700-talet jämfört med idag Syfte Syftet med provet är att ge elever möjlighet att analysera och reflektera över livsvillkor för människor som bodde i städer på 1700-talet i jämförelse med dagens samhälle. Genom att studera dessa skillnader och likheter får eleverna en djupare förståelse…
Prov. Historia 2b. Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv. [Gymnasiet]
Provkonstruktion Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv Syfte Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för olika folkrörelser och föreningslivets utveckling i svensk historia. Eleverna ska kunna analysera och diskutera historiska skeenden och deras betydelse för samhället idag. Centralt innehåll Betygskriterium (E) Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar…
Lektion. Historia 2b. Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv. [Gymnasiet]
“`html Lektionsplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv Koppling till styrdokument Centralt innehåll Betygskriterium (E) Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Eleven kan…
Läxa. Historia 2b. Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv. [Gymnasiet]
“`html Läxa Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv Ordkollen Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av. Folkrörelse: Organiserade rörelser som syftar till att påverka samhällsutvecklingen. Socialdemokrati: Politisk ideologi som fokuserar på social rättvisa och demokrati. Föreningsliv: Aktiviteter och organisationer som bygger på…
Prov. Historia 2b. Historisk minneskultur och monument. [Gymnasiet]
“`html Provkonstruktion Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Historisk minneskultur och monument Syfte Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur historia används i nutida samhällen genom minneskultur och monument. Eleverna ska kunna analysera och resonera kring betydelsen av dessa kulturella uttryck samt deras påverkan på identitet och samhällsminne. Centralt innehåll Betygskriterium (E)…
Lektion. Historia 2b. Historisk minneskultur och monument. [Gymnasiet]
“`html Lektionsplanering Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Historisk minneskultur och monument Koppling till styrdokument Centralt innehåll Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, exempelvis idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras…
Läxa. Historia 2b. Historisk minneskultur och monument. [Gymnasiet]
“`html Läxa Årskurs: Gymnasiet Ämne eller kurs: Historia 2b Tema: Historisk minneskultur och monument Ordkollen Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av. Monument: Byggnad eller struktur som är skapad för att hedra eller minnas en person eller händelse. Historisk minneskultur: Praktiker och traditioner som används för att…
Prov. Historia 2b. Dekoloniseringens litteratur och konst. [Gymnasiet]
Provkonstruktion Årskurs: Gymnasiet Ämne: Historia 2b Tema: Dekoloniseringens litteratur och konst Syfte Detta prov syftar till att utvärdera elevernas förståelse av dekoloniseringens påverkan på litteratur och konst. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och reflektera över historiska skeenden och deras kulturella uttryck. Centralt innehåll Betygskriterium (E) Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för…