“[Analys]. Svenska. Betygssättning och nationella prov. [Åk 6]”

“`html

Ämne: Analys av betygssättning i förhållande till nationella prov

Årskurs: Åk 6

Tid: Ej specificerad

Inledning

Denna analys syftar till att jämföra betyg och resultat på nationella prov i årskurs 6 mellan olika skolor i kommunen.

Analysmall

Syfte och frågeställningar

Undersöka hur skolornas betygsnivåer förhåller sig till nationella provresultat för åk 6.

Datakällor

  • Betyg
  • Nationella prov

Metod för jämförelsen

Använd korrelation och skillnader i medelvärden för att analysera betyg och provresultat.

Resultat per ämne

Ämne Medelbetyg Provresultat Skillnad
Matematik B C -1
Svenska C B +1

Diagram och visualisering

Använd stapeldiagram för att visualisera skillnaderna mellan skolorna per ämne.

Tolkning och slutsatser

  • Skillnader i betygssättning kan bero på olika faktorer.
  • Rekommendationer för att öka likvärdigheten i bedömningen.

Handlingsplan

  1. Samla och strukturera data ämnesvis.
  2. Beräkna skillnader mellan medelbetyg och provresultat.
  3. Visualisera resultaten med diagram.
  4. Analysera skillnader och diskutera i arbetslag.
  5. Planera åtgärder för att förbättra likvärdigheten.

Exempel på formuleringstext

En jämförelse mellan betyg och resultat på nationella prov i årskurs 6 visar att två skolor i kommunen sätter något högre slutbetyg än vår skola, trots att resultaten på nationella proven är lika eller något lägre än våra elever.

Avslutning

För att säkerställa likvärdig bedömning och rättvisa i betygssättningen mellan skolor är det viktigt att analysera dessa skillnader.

“`


Modern Tillbaka-knapp