Namn:____
Klass:____
Datum:____
Akvarelläventyret
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Bild
Tema: Att skapa med akvarell
Ordkollen
Orden nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt viktiga för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Pigment | Färgämnen som ger akvarellfärgen sin färg | Färgämne, färgstoff |
Vattenmängd | Mängden vatten som används i färgen för att påverka färgens intensitet | Vattninnehåll, dilution |
Penseldrag | Rörelser med penseln som skapar olika effekter på papperet | Penselteknik, penselrörelse |
Lager | Ofta tunn genomskinlig färg som läggs ovanpå en annan | Färgskikt, överdrag |
Fuktighet | Hur blött pappret är innan och under målningen | Våthet, blöt status |
Färgernas värld
Beskriv hur olika pigment påverkar din akvarellmålning. Vilka färger kombinerar du för att skapa nya nyanser?
Teknikövning: Vattenkontroll
Förklara hur du kan ändra mängden vatten för att få olika effekter i din målning.
Penseldrag och Effekter
Beskriv ett penseldrag du har använt och vilken effekt det skapade i din akvarellbild.
Fyll i luckorna
Akvarellfärger skapas genom att blanda ____ med ____. Genom att variera ____ kan du få tunnare eller tjockare färg.
Färgkombinationer
Vilka två pigment kan du blanda för att skapa green? Skriv dina svar nedan.
Instruktioner
- Arbetsbladet består av 5 uppgifter.
- Läs varje uppgift noggrant och skriv dina svar i de tomma utrymmena.
- Använd Ordkollen för att hjälpa dig med viktiga begrepp.
Lycka till och ha kul med dina akvarellmålningskreationer!