Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Bild. Att skapa med akvarell. [Åk. 4 – 6]

Namn:____
Klass:____
Datum:____

Akvarelläventyret

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Bild
Tema: Att skapa med akvarell

Ordkollen

Orden nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt viktiga för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Pigment Färgämnen som ger akvarellfärgen sin färg Färgämne, färgstoff
Vattenmängd Mängden vatten som används i färgen för att påverka färgens intensitet Vattninnehåll, dilution
Penseldrag Rörelser med penseln som skapar olika effekter på papperet Penselteknik, penselrörelse
Lager Ofta tunn genomskinlig färg som läggs ovanpå en annan Färgskikt, överdrag
Fuktighet Hur blött pappret är innan och under målningen Våthet, blöt status

Färgernas värld

Beskriv hur olika pigment påverkar din akvarellmålning. Vilka färger kombinerar du för att skapa nya nyanser?

Teknikövning: Vattenkontroll

Förklara hur du kan ändra mängden vatten för att få olika effekter i din målning.

Penseldrag och Effekter

Beskriv ett penseldrag du har använt och vilken effekt det skapade i din akvarellbild.

Fyll i luckorna

Akvarellfärger skapas genom att blanda ____ med ____. Genom att variera ____ kan du få tunnare eller tjockare färg.

Färgkombinationer

Vilka två pigment kan du blanda för att skapa green? Skriv dina svar nedan.


Instruktioner

  • Arbetsbladet består av 5 uppgifter.
  • Läs varje uppgift noggrant och skriv dina svar i de tomma utrymmena.
  • Använd Ordkollen för att hjälpa dig med viktiga begrepp.

Lycka till och ha kul med dina akvarellmålningskreationer!


Modern Tillbaka-knapp