Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Introduktion till programmering med Scratch
Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Digital teknik
Tema: Introduktion till programmering med Scratch
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Block | De visuella kodkomponenterna som används i Scratch. | Kodblock, kommandon |
| Loop | En struktur som upprepar en sekvens av instruktioner. | Upprepning, cykel |
| Variabel | En plats för att lagra data som kan ändras under programmets gång. | Datafält, lagringsplats |
| Händelse | En signal som triggar en viss del av koden. | Trigger, signal |
| Språk | Systemet av symboler och regler som används för att skriva program. | Programmeringsspråk, kodspråk |
Faktafrågor
Vad används block för i Scratch?
Förklara vad en loop gör i ett program.
Vad är en variabel och varför är den viktig?
Hur triggas en händelse i Scratch?
Vad menas med programmeringsspråk?
Flervalsfrågor
Vilket block används för att starta ett program i Scratch?
- A) Rörelse
- B) När flaggan klickas
- C) Utseende
- D) Ljud
Vilken loop används för att upprepa en kodsekvens ett bestämt antal gånger?
- A) För alltid
- B) Upprepa 10 gånger
- C) Om-så
- D) Vänta
Vad kan en variabel lagra?
- A) Enbart text
- B) Endast siffror
- C) Både text och siffror
- D) Bilder
Vilket block används för att spela ett ljud?
- A) Rörelse
- B) Utseende
- C) Ljud
- D) Kontroll
Vad är ett exempel på en händelse i Scratch?
- A) Klicka på en sprite
- B) Ändra kostym
- C) Flytta sprite
- D) Visa sprite
Sant eller Falskt
En loop kan endast användas en gång i ett program.
Variabler kan ändras medan programmet körs.
Händelser används för att avsluta ett program.
Scratch är ett textbaserat programmeringsspråk.
Block i Scratch kan inte kopplas samman.
Fyll i luckor i meningar
I Scratch används __ för att bygga program visuellt.
En __ upprepar en kodsekvens flera gånger.
Genom att använda en __ kan vi lagra användarens poäng.
När en __ inträffar, körs den associerade koden.
__ är grunderna för att skriva program i Scratch.
Matchningsövningar
Para ihop begrepp med deras definitioner.
| Ämnesbegrepp | Förklaring |
|---|---|
| Block | A. En signal som triggar kod |
| Loop | B. En plats för att lagra data |
| Variabel | C. Upprepar en kodsekvens |
| Händelse | D. Visuella kodkomponenter |
| Språk | E. System av symboler för kod |
Svar:
- Block –
- Loop –
- Variabel –
- Händelse –
- Språk –
Instruktioner: Besvara alla uppgifter nedan. Använd kunskaperna från Ordkollen för att hjälpa dig.