Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Introduktion till programmering med Scratch

Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Digital teknik
Tema: Introduktion till programmering med Scratch

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

ÄmnesbegreppFörklaringSynonymer
BlockDe visuella kodkomponenterna som används i Scratch.Kodblock, kommandon
LoopEn struktur som upprepar en sekvens av instruktioner.Upprepning, cykel
VariabelEn plats för att lagra data som kan ändras under programmets gång.Datafält, lagringsplats
HändelseEn signal som triggar en viss del av koden.Trigger, signal
SpråkSystemet av symboler och regler som används för att skriva program.Programmeringsspråk, kodspråk

Faktafrågor

  1. Vad används block för i Scratch?

  2. Förklara vad en loop gör i ett program.

  3. Vad är en variabel och varför är den viktig?

  4. Hur triggas en händelse i Scratch?

  5. Vad menas med programmeringsspråk?

Flervalsfrågor

  1. Vilket block används för att starta ett program i Scratch?

    • A) Rörelse
    • B) När flaggan klickas
    • C) Utseende
    • D) Ljud
  2. Vilken loop används för att upprepa en kodsekvens ett bestämt antal gånger?

    • A) För alltid
    • B) Upprepa 10 gånger
    • C) Om-så
    • D) Vänta
  3. Vad kan en variabel lagra?

    • A) Enbart text
    • B) Endast siffror
    • C) Både text och siffror
    • D) Bilder
  4. Vilket block används för att spela ett ljud?

    • A) Rörelse
    • B) Utseende
    • C) Ljud
    • D) Kontroll
  5. Vad är ett exempel på en händelse i Scratch?

    • A) Klicka på en sprite
    • B) Ändra kostym
    • C) Flytta sprite
    • D) Visa sprite

Sant eller Falskt

  1. En loop kan endast användas en gång i ett program.

  2. Variabler kan ändras medan programmet körs.

  3. Händelser används för att avsluta ett program.

  4. Scratch är ett textbaserat programmeringsspråk.

  5. Block i Scratch kan inte kopplas samman.

Fyll i luckor i meningar

  1. I Scratch används __ för att bygga program visuellt.

  2. En __ upprepar en kodsekvens flera gånger.

  3. Genom att använda en __ kan vi lagra användarens poäng.

  4. När en __ inträffar, körs den associerade koden.

  5. __ är grunderna för att skriva program i Scratch.

Matchningsövningar

Para ihop begrepp med deras definitioner.

ÄmnesbegreppFörklaring
BlockA. En signal som triggar kod
LoopB. En plats för att lagra data
VariabelC. Upprepar en kodsekvens
HändelseD. Visuella kodkomponenter
SpråkE. System av symboler för kod

Svar:

  • Block –
  • Loop –
  • Variabel –
  • Händelse –
  • Språk –

Instruktioner: Besvara alla uppgifter nedan. Använd kunskaperna från Ordkollen för att hjälpa dig.