Arbetsblad. Engelska. Analys av klassisk engelsk poesi. [Åk. 7 – 9]

# Utforskning av klassisk engelsk poesi

**Stadie:** Åk. 7 – 9  
**Ämne:** Engelska  
**Tema:** Analys av klassisk engelsk poesi

## Ordkollen

Orden i listan nedan är viktiga att känna till inom ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

| Ämnesbegrepp | Förklaring                                  | Synonymer       |
|--------------|---------------------------------------------|-----------------|
| Metafor      | En jämförelse där något beskrivs som något annat utan "som". | Liknelse        |
| Rytm         | Mönstret av betoningar och pauser i en dikt. | Taktschema      |
| Symbol       | Ett objekt eller en handling som representerar något annat. | Tecken, emblem  |
| Tema         | Huvudämnet eller budskapet i en dikt.        | Ämne, motiv     |
| Versmått     | Diktenens mönster av stavelser och rim.      | Diktschema      |

## Flervalsfrågor

1. Vad är en metafor?
   - A) En rimmande slutning
   - B) En jämförelse utan "som"
   - C) Ett repetitionselement
   - D) En rytmisk struktur

2. Vilket av följande är en symbol i poesi?
   - A) Ett rim
   - B) En natt med stjärnor
   - C) Ett allegori
   - D) Ett metafor

3. Vad beskriver versmått?
   - A) Diktens tema
   - B) Mönstret av stavelser och rim
   - C) Användningen av symboler
   - D) Diktens längd

## Fyll i luckor i meningar

1. En ________ jämför två saker utan att använda ordet "som".
2. ________ handlar om mönstret av betoningar i en dikt.
3. Ett ________ kan representera något annat djupare betydelse.
4. Diktens ________ är dess huvudbudskap eller idé.
5. ________ refererar till diktens strukturella mönster.

## Kortessäfrågor

1. Förklara skillnaden mellan en metafor och en liknelse.
2. Beskriv hur rytmen påverkar diktens känsla och läsning.

## Öppna frågor

1. Analysera hur symboler används i en klassisk engelsk dikt du känner till.
2. Diskutera betydelsen av temat i en vald dikt och hur det utvecklas genom verket.
3. Reflektera över hur versmått bidrar till diktens övergripande effekt.

## Läsförståelse

Läs följande utdrag från William Wordsworths "I Wandered Lonely as a Cloud" och besvara frågorna nedan:

*I wandered lonely as a cloud  
That floats on high o'er vales and hills,  
When all at once I saw a crowd,  
A host, of golden daffodils;*

1. Vilken symbol används i de första två raderna och vad representerar den?
2. Hur bidrar rytmen i dessa rader till diktens stämning?
3. Identifiera temat i detta utdrag och ge exempel från texten.

Modern Tillbaka-knapp