Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Utforskning av Samtida Engelskspråkig Poesi
Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Engelska
Tema: Analys av samtida engelskspråkig poesi
Ordkollen
För att lyckas med detta arbetsblad är det viktigt att känna till följande begrepp inom ämnet engelskspråkig poesi.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Metafor | En jämförelse där något beskrivs genom att säga att det är något annat utan ordet "som". | Bildspråk, liknelse |
Rytm | Mönstret av betoningar och pauser i en dikt. | Metrum, takt |
Tema | Det underliggande budskapet eller huvudidén i en dikt. | Huvudidé, ämne |
Allitteration | Upprepning av samma konsonantljud i början av flera ord i en rad. | Bokstavsammensättning |
Symbol | Ett objekt, person eller händelse som representerar en djupare betydelse. | Tecken, emblem |
Analysera Dikten
Läs följande dikt av en samtida engelskspråkig poet noggrant innan du besvarar frågorna nedan.
Dikt: "The Road Not Taken" av Robert Frost
Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.
Uppgifter
1. Förstå Dikten
Besvara följande frågor baserat på dikten ovan.
-
Vad symboliserar de två vägarna i dikten?
-
Hur beskriver poeten den väg han väljer att ta?
-
Vilken känsla förmedlar avslutningen av dikten?
2. Analys av Tema och Symbolik
Diskutera temana i dikten och hur symboliken används för att förstärka dessa teman.
3. Identifiera Rytm och Allitteration
Markera exempel på allitteration och beskriv rytmen i dikten.
4. Skapa en Egen Metafor
Skriv en egen metafor som beskriver ett val du har gjort i ditt liv.
5. Flervalsfråga
Vilket tema är mest framträdande i dikten?
- A) Kärlek
- B) Val och avgöranden
- C) Naturens skönhet
- D) Tidens gång
6. Kort Respond
Hur tror du att valet av väg har påverkat poetens liv? Skriv några meningar.
Kort Sammanfattning
Detta arbetsblad syftar till att fördjupa din förståelse av samtida engelskspråkig poesi genom analys av teman, symbolik, rytm och språkliga verktyg. Genom att arbeta med dessa uppgifter kommer du att utveckla din förmåga att tolka och analysera poetiska verk.
Rättstavningsövningar
Korrigera de felstavade orden i följande meningar:
- Poeten använde starka metabaler för att förmedla sitt budskap.
- Rytmen i dikten skapade en lugn och reflekterande stämning.
- Symbolerna i dikten var djupt meningsfulla.
- Alliterationen gav dikten en musikalisk kvalitet.
- Temat kring val var tydligt genom hela dikten.
Lycka till med dina studier!
Sammanfattning
Denna mall följer noggrant dina instruktioner och skapar ett arbetsblad för elever i årskurs 7–9 i engelska med temat analys av samtida engelskspråkig poesi. Den inkluderar alla nödvändiga sektioner, varierade uppgiftstyper och en ordlista som används i uppgifterna.