Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Upptäcktsfärden i Engelska
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Engelska
Tema: Läsförståelse med korta berättelser
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt viktiga för att lyckas väl med arbetsbladet.
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Vocabulary | Ordförråd, de ord man kan använda och känna till | Ordslängd, ordkunskap |
| Comprehension | Förståelse av text | Förståelse, insikt |
| Main Idea | Huvudidé, den centrala tanken i en text | Kärnidé, huvudpoäng |
| Detail | Specifik information i en text | Detalj, upplysning |
| Sequence | Ordningen av händelser eller information | Följd, ordning |
Läsförståelse
Läs den korta berättelsen nedan och svara på frågorna som följer.
The Lost Puppy
Emma was walking home from school when she heard a soft whimpering sound behind a bush. Curious, she peeked through the leaves and saw a small, fluffy puppy looking lost and scared. Emma carefully approached the puppy and noticed it had a collar with a name tag that read "Buddy."
Emma decided to help Buddy find his way home. She took off her jacket to keep him warm and called the number on the tag. A few minutes later, Buddy’s owner arrived, relieved to have her puppy back. Emma felt happy knowing she had helped reunite Buddy with his family.
Välj rätt svar
Where was Emma walking?
a) To the park
b) Home from school
c) To the storeWhat did Emma hear behind the bush?
a) A loud noise
b) A soft whimpering sound
c) Birds singingWhat was written on Buddy’s name tag?
a) "Buddy"
b) "Max"
c) "Charlie"What did Emma do to keep Buddy warm?
a) Gave him water
b) Took off her jacket
c) Hugged him tightlyHow did Emma feel after helping Buddy?
a) Sad
b) Happy
c) Angry
Sant eller falskt
Markera om påståendena är sanna (S) eller falska (F).
Emma found a kitten behind the bush.
Buddy had a collar with a name tag.
Emma ignored Buddy and continued walking.
Buddy’s owner was happy to be reunited with him.
Emma felt sad after helping Buddy.
Fyll i luckorna
Fyll i de saknade orden från Ordkollen.
- För att förstå texten behöver vi ha bra __.
- En __ berättar den centrala tanken i historien.
- Emma använde sitt __ för att hålla Buddy varm.
- Att hitta detaljer i texten hjälper till med __.
- Händelserna i berättelsen sker i en viss __.
Matchningsövningar
Para ihop begrepp med deras definitioner.
| Begrepp | Definition |
|---|---|
| Vocabulary | A. Ordningen av händelser eller information |
| Comprehension | B. Specifik information i en text |
| Main Idea | C. Förståelse av text |
| Detail | D. Huvudidé, den centrala tanken i en text |
| Sequence | E. Ordförråd, de ord man kan använda och känna till |
Förklaring
- Vokabulär (Vocabulary): Ordförråd, de ord man kan använda och känna till.
- Förståelse (Comprehension): Förståelse av text.
- Huvudidé (Main Idea): Den centrala tanken i en text.
- Detalj (Detail): Specifik information i en text.
- Sekvens (Sequence): Ordningen av händelser eller information.
Svarsalternativ för Matchning
- Vocabulary – E
- Comprehension – C
- Main Idea – D
- Detail – B
- Sequence – A
Instruktioner
- Läs berättelsen noggrant.
- Svara på varje uppgift efter instruktionerna.
- Använd ord från Ordkollen där det passar.