Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Upptäcktsfärden i Engelska
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Engelska
Tema: Läsförståelse med korta berättelser
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt viktiga för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Vocabulary | Ordförråd, de ord man kan använda och känna till | Ordslängd, ordkunskap |
Comprehension | Förståelse av text | Förståelse, insikt |
Main Idea | Huvudidé, den centrala tanken i en text | Kärnidé, huvudpoäng |
Detail | Specifik information i en text | Detalj, upplysning |
Sequence | Ordningen av händelser eller information | Följd, ordning |
Läsförståelse
Läs den korta berättelsen nedan och svara på frågorna som följer.
The Lost Puppy
Emma was walking home from school when she heard a soft whimpering sound behind a bush. Curious, she peeked through the leaves and saw a small, fluffy puppy looking lost and scared. Emma carefully approached the puppy and noticed it had a collar with a name tag that read "Buddy."
Emma decided to help Buddy find his way home. She took off her jacket to keep him warm and called the number on the tag. A few minutes later, Buddy’s owner arrived, relieved to have her puppy back. Emma felt happy knowing she had helped reunite Buddy with his family.
Välj rätt svar
-
Where was Emma walking?
a) To the park
b) Home from school
c) To the store -
What did Emma hear behind the bush?
a) A loud noise
b) A soft whimpering sound
c) Birds singing -
What was written on Buddy’s name tag?
a) "Buddy"
b) "Max"
c) "Charlie" -
What did Emma do to keep Buddy warm?
a) Gave him water
b) Took off her jacket
c) Hugged him tightly -
How did Emma feel after helping Buddy?
a) Sad
b) Happy
c) Angry
Sant eller falskt
Markera om påståendena är sanna (S) eller falska (F).
-
Emma found a kitten behind the bush.
-
Buddy had a collar with a name tag.
-
Emma ignored Buddy and continued walking.
-
Buddy’s owner was happy to be reunited with him.
-
Emma felt sad after helping Buddy.
Fyll i luckorna
Fyll i de saknade orden från Ordkollen.
- För att förstå texten behöver vi ha bra __.
- En __ berättar den centrala tanken i historien.
- Emma använde sitt __ för att hålla Buddy varm.
- Att hitta detaljer i texten hjälper till med __.
- Händelserna i berättelsen sker i en viss __.
Matchningsövningar
Para ihop begrepp med deras definitioner.
Begrepp | Definition |
---|---|
Vocabulary | A. Ordningen av händelser eller information |
Comprehension | B. Specifik information i en text |
Main Idea | C. Förståelse av text |
Detail | D. Huvudidé, den centrala tanken i en text |
Sequence | E. Ordförråd, de ord man kan använda och känna till |
Förklaring
- Vokabulär (Vocabulary): Ordförråd, de ord man kan använda och känna till.
- Förståelse (Comprehension): Förståelse av text.
- Huvudidé (Main Idea): Den centrala tanken i en text.
- Detalj (Detail): Specifik information i en text.
- Sekvens (Sequence): Ordningen av händelser eller information.
Svarsalternativ för Matchning
- Vocabulary – E
- Comprehension – C
- Main Idea – D
- Detail – B
- Sequence – A
Instruktioner
- Läs berättelsen noggrant.
- Svara på varje uppgift efter instruktionerna.
- Använd ord från Ordkollen där det passar.