Förorening och avfallshantering
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Geografi
Tema: Förorening och avfallshantering
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Förorening | Ämnen som skadar miljön eller människors hälsa. | Kontaminering, smutsning |
Avfall | Material som inte längre används och kastas bort. | Skräp, restprodukter |
Återvinning | Processen att omvandla avfall till nya produkter. | Återanvändning |
Biologiskt nedbrytbar | Material som bryts ner av naturliga processer. | Komposterbar |
Hållbar utveckling | Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att skada framtida generationers behov. | Hållbarhet |
Faktafrågor
Svara på följande frågor:
-
Vad är en förorening?
-
Nämn två exempel på avfall.
-
Vad innebär återvinning?
-
Ge ett exempel på ett biologiskt nedbrytbart material.
-
Vad menas med hållbar utveckling?
Flervalsfrågor
Kryssa för det rätta svaret:
-
Vilket av följande är ett exempel på förorening?
a) Rent vatten
b) Plast i havet
c) Solenergi -
Vad är syftet med återvinning?
a) Minska avfall
b) Öka produktion
c) Förorena mer -
Vilket av följande är inte biologiskt nedbrytbart?
a) Matrester
b) Plastflaskor
c) Pappersämnen
Sanna eller falska påståenden
Skriv S för sant och F för falskt:
-
Återvinning bidrar till att minska avfall.
-
Föroreningar kan endast komma från fabriker.
-
Biologiskt nedbrytbart avfall kan brytas ner av mikroorganismer.
-
Hållbar utveckling handlar om att använda resurser för att maximera konsumtion.
-
Plast är ett exempel på ett material som kan återvinnas.
Kortessäfrågor
Svara med några meningar:
-
Beskriv varför det är viktigt att återvinna.
-
Hur kan vi minska föroreningar i vår omgivning?
-
Vad kan individer göra för att stödja hållbar utveckling?
Detta arbetsblad syftar till att ge en förståelse för förorening och avfallshantering och hur vi kan bidra till en renare och mer hållbar miljö. Fyll i svaren noggrant och reflektera över de frågor som ställs.