Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Naturresurser och hållbar utveckling
Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Geografi
Tema: Naturresurser och hållbar utveckling
Ordkollen
För att lyckas väl med arbetsbladet är det viktigt att känna till följande begrepp:
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Förnybar energi | Energi som kommer från källor som kan återbildas naturligt, som sol och vind. | Hållbar energi |
| Ekosystem | Ett samhälle av levande organismer och deras miljö. | Biologiskt system |
| Biodiversitet | Mängden olika livsformer inom ett ekosystem eller område. | Biologisk mångfald |
| Resursutvinning | Processen att ta fram naturresurser från naturen. | Utvinning av resurser |
| Klimatförändring | Långsiktiga förändringar i jordens klimat, ofta orsakade av mänsklig aktivitet. | Global uppvärmning |
Faktafrågor
Vad är skillnaden mellan förnybar och icke-förnybar energi?
Beskriv vad ett ekosystem består av.
Flervalsfrågor
Vilken av följande är en förnybar energikälla?
- a) Olja
- b) Solenergi
- c) Kol
- d) Naturgas
Vilket begrepp beskriver mångfalden av livsformer i ett område?
- a) Klimatförändring
- b) Biodiversitet
- c) Resursutvinning
- d) Ekosystem
Sanna eller falska påståenden
Förnybar energi kan inte återbildas naturligt.
- Sann
- Falsk
Klimatförändringar har ingen påverkan på ekosystemen.
- Sann
- Falsk
Fyll i luckor i meningar
____ energi kommer från källor som sol och vind.
Ett ____ består av levande organismer och deras miljö.
Kortessäfrågor
Förklara hur resursutvinning kan påverka hållbar utveckling.
Diskutera vikten av biodiversitet för ett ekosystem.
Instruktioner:
Detta arbetsblad innehåller 6 uppgifter inom tre olika typer. Läs varje uppgift noggrant och skriv dina svar i de tomma utrymmena.