Polarområdena
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Geografi
Tema: Polarområden
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Arktis | Det norra polarområdet, som omfattar havet runt Nordpolen och omgivande länder. | Nordpolen, isområde |
Antarktis | Det södra polarområdet, som omfattar kontinenten Antarktis och omgivande hav. | Sydpolen, iskontinent |
Isberg | Stora block av is som sväva i havet, ofta avbrutna från glaciärer. | Isblock, flytande is |
Glaciär | En stor ismassa som bildas av snö som packas samman över tid. | Ismassor, snöfält |
Permafrost | Permanently frusen mark som finns i polarområden, under ytan. | Ständig frost, frusen jord |
Faktafrågor
Svara på följande frågor:
-
Vad är Arktis?
-
Vilken kontinent ligger i Antarktis?
-
Hur bildas ett isberg?
-
Vad kallas den permanenta frosten i marken i polarområden?
-
Ge ett exempel på ett djur som lever i Arktis.
Flervalsfrågor
Kryssa rätt svar:
-
Vilket av följande är ett kännetecken för Antarktis?
a) Tropiskt klimat
b) Täck av snö och is
c) Djungel -
Hur mycket av Antarktis är täckt av is?
a) Cirka 20%
b) Cirka 70%
c) Cirka 90% -
Vilket av följande djur är INTE en del av Arktis fauna?
a) Isbjörn
b) Pingvin
c) Säl -
Vilken typ av landskap är vanligt i Arktis?
a) Bergskedjor
b) Öknar
c) Isiga slätter -
Vad händer med glaciärer när temperaturen stiger?
a) De växer
b) De smälter
c) De förblir oförändrade
Sanna eller falska påståenden
Kryssa i om påståendet är sant eller falskt:
- Arktis ligger vid den södra delen av jorden. ___
- Pingviner lever huvudsakligen i Antarktis. ___
- Glaciärer finns bara i polarområden. ___
- Isberg kan vara flera hundra år gamla. ___
- Permafrost finns i varma klimat. ___
Kortessäfrågor
Svara med några meningar:
-
Beskriv hur klimatet skiljer sig mellan Arktis och Antarktis.
-
Vad är några av de utmaningar som djur i polarområdena står inför idag?
Sammanfattning
Sammanfatta vad du lärt dig om polarområden och deras betydelse för miljön.