Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Geografi – Vattenförsörjning och föroreningar. [Åk. 7 – 9]

Vattenförsörjning och föroreningar

Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Geografi
Tema: Vattenförsörjning och föroreningar

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Vattenresurs En källa av vatten som kan användas för olika ändamål Vattenförråd
Förorening Något som skadar eller påverkar kvaliteten av vatten Smuts, kontaminering
Hållbarhet Förmågan att tillgodose behov utan att skada framtiden Bärkraft, långsiktighet
Vattencykel Process där vatten cirkulerar mellan atmosfären och jorden Vattensystem
Dricksvatten Vatten som är säkert att dricka Konsumtionsvatten

Frågor om vatten och föroreningar

Faktafrågor

  1. Vad är en vattenresurs?

  2. Nämn två exempel på föroreningar som kan påverka vattenkvaliteten.

  3. Vad betyder hållbarhet i relation till vattenförsörjning?

  4. Beskriv vattencykeln med dina egna ord.

  5. Vilka krav ställs på dricksvatten i Sverige?

Flervalsfrågor

  1. Vilken av följande är en vanlig källa till vattenföroreningar?
    a) Regnvatten

    b) Avloppsvatten

    c) Grundvatten

  2. Vilken av följande är inte en del av vattencykeln?
    a) Avdunstning

    b) Nedbörd

    c) Filtrering

  3. Vad kan hända om vi inte hanterar våra vattenresurser hållbart?
    a) Mer vatten för alla

    b) Vattenbrist

    c) Ingen påverkan

  4. Vilket av följande påståenden är sant?
    a) Allt vatten är drickbart

    b) Föroreningar kan påverka dricksvattnet

    c) Vatten kan inte förorenas

  5. Vad är ett exempel på en hållbar vattenanvändning?
    a) Överutnyttjande av grundvatten

    b) Att spara vatten i hushållet

    c) Att släppa ut avloppsvatten i sjöar

Sanna eller falska påståenden

  1. En vattenresurs kan vara både naturlig och konstgjord.

  2. Föroreningar kan endast påverka havet.

  3. Hållbarhet handlar om att bevara resurser för framtiden.

  4. Vattencykeln är en ständig process.

  5. Dricksvatten kan vara förorenat utan att vi märker det.

  6. Vi kan alltid återvinna allt vatten vi använder.

  7. Regnvatten är alltid rent och drickbart.

  8. Föroreningar i vattnet kan påverka både människor och djur.

Kortessäfrågor

  1. Beskriv hur föroreningar kan påverka ekosystemet i en sjö.

  2. Vilka åtgärder kan vi vidta för att minska vattenföroreningar?

  3. Hur kan vi säkerställa en hållbar vattenförsörjning i våra städer?

Sammanfattningsuppgift

  1. Sammanfatta vikten av att skydda våra vattenresurser och de konsekvenser som kan uppstå om vi inte gör det.

Modern Tillbaka-knapp