# Grundläggande Bråk och Övningar
**Stadie:** Åk. 4 – 6
**Ämne:** Matematik
**Tema:** Bråk: grundläggande begrepp och övningar
## Ordkollen
För att lyckas med arbetsbladet är det viktigt att känna till följande ord:
| **Ämnesbegrepp** | **Förklaring** | **Synonymer** |
|-------------------|--------------------------------------------|-------------------|
| Bråk | En del av ett helt, skrivet som täljare/namn över nämnare. | Fraktion |
| Täljare | Siffran ovanför bråkstrecket som visar hur många delar som tas. | - |
| Nämnare | Siffran under bråkstrecket som visar hur många delar det hela är uppdelat i. | - |
| Förkortning | Att minska bråkets täljare och nämnare med samma siffror. | Reducering |
| Blanda bråk | Att kombinera två eller flera bråk för att bilda ett nytt bråk. | Addera bråk |
## Faktafrågor
1. Vad är nämnaren i bråket 3/4?
2. Hur kallas siffran ovanför bråkstrecket?
3. Vad betyder det att förkorta ett bråk?
4. Om du har bråket 2/5, vilket tal representerar täljaren?
## Flervalsfrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på ett bråk?
- a) 5
- b) 1/2
- c) 3+4
- d) √9
2. Vad är värdet av bråket 4/4?
- a) 1
- b) 0.5
- c) 2
- d) 4
## Matchningsövningar
Matcha begreppet med rätt förklaring:
| **Begrepp** | **Förklaring** |
|--------------|----------------------------------------|
| Förkortning | A. Att lägga till bråk |
| Blanda bråk | B. Att minska bråkets täljare och nämnare |
| Täljare | C. Att kombinera två eller flera bråk |
## Problemlösningsuppgifter
1. Om du har 3/8 av en kaka och sedan får 2/8 till, hur mycket kakao har du totalt?
2. Förkorta bråket 6/9.
## Fyll i luckor i meningar
1. I bråket 5/_______ är 5 täljaren.
2. Nämnaren visar hur många ________ hela är uppdelat i.