Arbetsblad. Matematik. Mönster med färger. [Åk. 1 – 3]

# Färgmönster

**Stadie:** Åk. 1 – 3  
**Ämne:** Matematik  
**Tema:** Mönster med färger

## Ordkollen

För att lyckas med uppgifterna nedan är det bra att känna till följande ord:

| Ämnesbegrepp | Förklaring                             | Synonymer       |
|--------------|-----------------------------------------|-----------------|
| Mönster      | En upprepad sekvens av former eller färger | Sekvens, design |
| Färg         | En visuell egenskap som uppfattas av ögat | Tint, nyans      |
| Sekvens      | En ordnad följd av händelser eller objekt | Följd, ordning   |
| Upprepa      | Göra samma sak flera gånger            | Repetera, göra igen |
| Variation    | Förändring eller skillnad inom något    | Olika, skiftning  |

## Identifiera mönstret

Titta på de färgade figurerna nedan och skriv vilken färg som kommer näst i serien.

🔴 🔵 🔴 🔵 🔴 ____

🟢 🟡 🟢 🟡 ____

🟣 🟠 🟣 🟠 ____

## Skapa ditt eget mönster

Skapa ett mönster med färger och skriv ned sekvensen. Använd minst tre olika färger.

1. ____  
2. ____  
3. ____  
4. ____

## Färgmatchning

Matcha färgerna i kolumn A med deras korrekta namn i kolumn B genom att skriva rätt nummer bredvid färgen.

| A: Färg | B: Namn på färg |
|---------|-----------------|
| 🟡      | 1. Blå          |
| 🔵      | 2. Gul          |
| 🟥      | 3. Röd          |
| 🟢      | 4. Grön          |
| 🟠      | 5. Orange        |

1. 🟡 ____  
2. 🔵 ____  
3. 🟥 ____  
4. 🟢 ____  
5. 🟠 ____

## Skapa ett färgmönster

Använd följande färger för att skapa ett mönster och beskriv det nedanför.

Färger: Röd, Blå, Grön

Mönster: ____ ____ ____ ____

Beskrivning: ____ ____ ____ ____

## Datum: ________

Modern Tillbaka-knapp