Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Mönster och sekvenser
Stadie: Åk. 1 – 3
Ämne: Matematik
Tema: Mönster och sekvenser
Ordkollen
Att känna till följande ord hjälper dig att förstå och lösa uppgifterna på detta arbetsblad.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Mönster | En upprepande sekvens av former eller tal. | Följd, repetitioner |
Sekvens | En ordnad följd av saker eller händelser. | Följd, rangordning |
Repetition | När något upprepas flera gånger i ett mönster. | Upprepning, cykel |
Följd | En serie av saker som kommer efter varandra. | Sekvens, ordning |
Variation | När något ändras inom ett mönster. | Förändring, skillnad |
Identifiera mönster
Titta noga på varje rad och fortsätt mönstret genom att rita nästa form eller skriva nästa tal.
- ⬜, ⬜, 🔵, ⬜, ⬜, 🔵, ____
- 2, 4, 6, 8, ____
- 🔴, 🔴, 🟢, 🔴, 🔴, 🟢, ____
- 1, 3, 5, 7, ____
Fortsätt sekvenserna
Fyll i de saknade delarna i följande sekvenser.
- A, B, A, B, ____
- 10, 20, 30, ___, 50
- 🙂, 🙂, 😢, 🙂, 🙂, 😢, ____
- 5, 10, 15, ___, 25
Skapa ditt eget mönster
Rita ditt eget mönster och beskriv det med ord.
Matcha begrepp med betydelse
Dra en linje från begreppet till rätt förklaring.
- Mönster
- Sekvens
- Repetition
- Följd
- Variation
a) En upprepande serie
b) En ordnad följetong
c) När något ändras
d) En serie som kommer efter varandra
e) När något upprepas flera gånger
Problemlösning
-
Om ett mönster börjar med 3, 6, 9, 12, vad kommer nästa tre tal att vara?
-
Rita nästa två steg i detta mönster: 🔷, 🔷, 🔶, 🔷, 🔷, 🔶, ____, ____
Sammanfatta
Beskriv varför det är viktigt att känna igen mönster och sekvenser i matematik.
Kort hänvisning
Använd Ordkollen för att hitta nya ord som hjälper dig att förstå och lösa uppgifterna på arbetsbladet.