Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Multiplikation och Division
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Matematik
Tema: Räkneproblem med multiplikation och division
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Faktor | Ett tal som multipliceras med ett annat tal för att få produkten. | Tal, komponent |
Produkt | Resultatet av en multiplikation. | Resultat, utförande |
Kvot | Resultatet av en division. | Andel, delresultat |
Dividera | Att dela ett tal med ett annat tal. | Dela upp, slå upp |
Multiplikation | Räknesättet att addera samma tal flera gånger. | Upprepad addition, gångräkning |
Multiplikationsproblem
-
Räkneuppgifter:
-
8 × 7 =
-
56 ÷ 8 =
-
9 × 6 =
-
72 ÷ 9 =
-
12 × 5 =
-
-
Flervalsfrågor:
-
Vilken är produkten av 7 och 6?
- a) 42
- b) 36
- c) 48
-
Vad är kvoten när 81 divideras med 9?
- a) 9
- b) 8
- c) 7
-
Vilket tal är en faktor till 60?
- a) 11
- b) 10
- c) 13
-
-
Sanna eller falska påståenden:
-
Multiplikation är samma som addition.
Sann / Falsk -
Kvoten av 64 och 8 är 8.
Sann / Falsk -
5 är en faktor till 25.
Sann / Falsk
-
-
Problemlösningsuppgift:
Emma har 5 paket med 12 äpplen i varje paket. Hur många äpplen har Emma totalt? -
Matchningsövningar:
Para ihop begreppen med deras definitioner.
Begrepp Definition 1. Faktor a. Resultatet av en division 2. Produkt b. Att dela ett tal med ett annat 3. Kvot c. Ett tal som multipliceras 4. Dividera d. Resultatet av en multiplikation