Arbetsblad. Musik. Analysera klassisk musik: Beethoven. [Åk. 4 – 6]

**Namn:** ________  
**Klass:** ________  
**Datum:** ________

# Analysera klassisk musik: Beethoven

**Stadie:** Åk. 4 – 6  
**Ämne:** Musik  
**Tema:** Analysera klassisk musik: Beethoven

## Ordkollen

Orden nedan är viktiga att känna till för att förstå och analysera Beethovens musik. Att känna till dessa ord hjälper dig att lyckas bra med arbetsbladet.

| **Ämnesbegrepp** | **Förklaring**                                      | **Synonymer**                |
|-------------------|-----------------------------------------------------|------------------------------|
| Symfoni           | En stor musikkomposition för orkester, ofta i flera satser. | Orkesterverk, storsymfoni    |
| Sonata            | En musikalisk komposition för ett eller flera instrument med flera satser. | Sonater                      |
| Övergång          | Del av musiken som binder samman två sektioner.        | Transition, passage          |
| Dynamik           | Variationer i ljudstyrka inom en komposition.         | Lautstärke, volym            |
| Teman             | Huvudmelodier eller idéer som upprepas i ett musikverk. | Melodiska motiv, huvudidéer   |

## Faktafrågor

1. Vem komponerade symfonin nr 5?

2. Hur många satser har en typisk symfoni?

3. Vad kallas en musikalisk komposition för piano med flera satser?

4. Nämn ett annat verk av Beethoven för piano.

5. Vilket år föddes Beethoven?

## Flervalsfrågor

1. Vilket instrument är centralt i en symfoni?
   - A) Piano
   - B) Violin
   - C) Trum
   - D) Gitarr

2. Sonata är bäst beskrivet som:
   - A) En sång
   - B) En opera
   - C) En musikkomposition
   - D) En dans

3. Dynamik i musik refererar till:
   - A) Teman och motiv
   - B) Färgval i noterna
   - C) Variationer i ljudstyrka
   - D) Tempoändringar

4. Beethoven tillhör vilken musikperiod?
   - A) Barock
   - B) Romantisk
   - C) Klassisk
   - D) Modern

5. En övergång i musik används för att:
   - A) Förhöja ljudstyrkan
   - B) Koppla samman två sektioner
   - C) Introducera ett nytt tema
   - D) Avsluta verket

## Sanna eller falska påståenden

1. Beethoven var bländ.
   - Sanna
   - Falska

2. Symfonin nr 9 innehåller körsång.
   - Sanna
   - Falska

3. Sonataform används endast i Beethovens verk.
   - Sanna
   - Falska

4. Dynamik spelar ingen roll i tolkningen av ett musikstycke.
   - Sanna
   - Falska

5. Beethoven skrev inga kammarkompositioner.
   - Sanna
   - Falska

6. En symfoni består alltid av tre satser.
   - Sanna
   - Falska

## Kortessäfrågor

1. Beskriv vad en symfoni är och ge ett exempel på en av Beethovens symfonier.

2. Förklara varför dynamik är viktigt i musik och hur Beethoven använde det i sina verk.

## Matchningsövningar

För varje ämnesbegrepp under, skriv rätt förklaring bredvid det.

| **Ämnesbegrepp** | **Förklaring**                                      |
|-------------------|-----------------------------------------------------|
| Symfoni           | 1. En stor musikkomposition för orkester.            |
| Sonata            | 2. Variationer i ljudstyrka inom en komposition.     |
| Övergång          | 3. Del av musiken som binder samman två sektioner.    |
| Dynamik           | 4. En musikalisk komposition för ett instrument.      |
| Teman             | 5. Huvudmelodier eller idéer som upprepas i ett verk.|

Modern Tillbaka-knapp