Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Musik. Sångövningar med klassiska melodier. [Åk. 1 – 3]

Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Sångövningar med Klassiska Melodier

Stadie: Åk. 1 – 3
Ämne: Musik
Tema: Sångövningar med klassiska melodier

Ordkollen

Orden nedan är viktiga att känna till inom musikämnet och hjälper dig att arbeta med dagens uppgifter.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Melodi En serie toner som bildar en igenkännbar låt eller sång. Sånglinje, tonföljd
Rytm Mönstret av långsamma och snabba ljud i musiken. Takt, puls
Ton Enskild ljudhöjd i musiken. Klang, ljud
Tempo Hur snabbt eller långsamt musiken går. Hastighet, taktart
Dirigent Personen som leder en orkester eller kör. Ledare, musikkonduktör

Melodigenkänning

Lyssna noga på den klassiska melodi som spelas upp i klassrummet. Skriv ner namnet på melodin och vilken kompositör som har skapat den.


Rytm och Takt

Rita en enkel rytm som du tycker passar till den melodi du just lyssnade på. Använd prickar och streck för att visa längden på varje ton.


Sant eller Falskt

Markera om påståendena är sanna eller falska.

  1. Tempo handlar om musikens ljudhöjd.
    Sant ☐ Falskt ☐

  2. En dirigent leder orkestern under en föreställning.
    Sant ☐ Falskt ☐

  3. Rytm påverkar hur snabbt musiken känns.
    Sant ☐ Falskt ☐

  4. Melodi består av ett enda ljud.
    Sant ☐ Falskt ☐


Sångutförande

Beskriv hur du känner när du sjunger en klassisk melodi. Skriv två meningar om dina känslor och vad du tycker om att sjunga dessa sånger.


Kortfattat

Använd dessa uppgifter för att utforska och förstå klassiska melodier och deras olika delar. Ha så kul med dina sångövningar!


Modern Tillbaka-knapp