Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Sångövningar med Klassiska Melodier
Stadie: Åk. 1 – 3
Ämne: Musik
Tema: Sångövningar med klassiska melodier
Ordkollen
Orden nedan är viktiga att känna till inom musikämnet och hjälper dig att arbeta med dagens uppgifter.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Melodi | En serie toner som bildar en igenkännbar låt eller sång. | Sånglinje, tonföljd |
Rytm | Mönstret av långsamma och snabba ljud i musiken. | Takt, puls |
Ton | Enskild ljudhöjd i musiken. | Klang, ljud |
Tempo | Hur snabbt eller långsamt musiken går. | Hastighet, taktart |
Dirigent | Personen som leder en orkester eller kör. | Ledare, musikkonduktör |
Melodigenkänning
Lyssna noga på den klassiska melodi som spelas upp i klassrummet. Skriv ner namnet på melodin och vilken kompositör som har skapat den.
Rytm och Takt
Rita en enkel rytm som du tycker passar till den melodi du just lyssnade på. Använd prickar och streck för att visa längden på varje ton.
Sant eller Falskt
Markera om påståendena är sanna eller falska.
-
Tempo handlar om musikens ljudhöjd.
Sant ☐ Falskt ☐ -
En dirigent leder orkestern under en föreställning.
Sant ☐ Falskt ☐ -
Rytm påverkar hur snabbt musiken känns.
Sant ☐ Falskt ☐ -
Melodi består av ett enda ljud.
Sant ☐ Falskt ☐
Sångutförande
Beskriv hur du känner när du sjunger en klassisk melodi. Skriv två meningar om dina känslor och vad du tycker om att sjunga dessa sånger.
Kortfattat
Använd dessa uppgifter för att utforska och förstå klassiska melodier och deras olika delar. Ha så kul med dina sångövningar!