# Vatten och Is
**Stadie:** Åk. 1 – 3
**Ämne:** Naturvetenskap
**Tema:** Vatten och is
## Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till inom ämnet vatten och is. Att förstå dessa ord hjälper dig att lyckas väl med arbetsbladet.
| **Ämnesbegrepp** | **Förklaring** | **Synonymer** |
|-------------------|--------------------------------------------|---------------------|
| Smältpunkt | Den temperatur då is blir till vatten | Lösningspunkt |
| Fryspunkt | Den temperatur då vatten blir till is | Stelningspunkt |
| Vattenånga | Vatten i gasform | Ångformig vatten |
| Isflinga | En liten bit is | Snöflinga (delar) |
| Kall | Låg temperatur | Kyla, nedkylning |
## Faktafrågor
1. Vid vilken temperatur blir vatten till is?
2. Vad händer när is smälter?
3. Beskriv vad vattenånga är.
4. Vad är en isflinga?
## Sanna eller Falska Påståenden
Markera om påståendena är sanna (S) eller falska (F).
1. Vatten fryser vid 0 grader Celsius.
S / F
2. Is har en högre smältpunkt än vatten.
S / F
3. Vattenånga är en fast form av vatten.
S / F
4. All isflingor är exakt lika stora.
S / F
## Fyll i Luckor i Meningar
Fyll i de saknade orden från Ordkollen.
1. När vatten når sin __________ blir det till is.
2. __________ är när is blir till vatten igen.
3. En __________ är en liten bit is.
## Problemlösning
Tänk efter och svara på frågorna.
1. Om du har en iskub och sätter den i ett varmt rum, vad händer då?
2. Varför blir vatten till is när det blir kallt?
3. Vad kan du göra för att hålla vatten fruset längre?