Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Vattnets Kretslopp i Naturen
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Naturvetenskap
Tema: Vattnets kretslopp i naturen
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Nederbörd | Vatten som faller från molnen till jordens yta, som regn eller snö. | Regn, snö |
Avdunstning | Processen där vatten omvandlas från flytande form till gas och stiger upp i atmosfären. | Förångning |
Kondensation | När vattenånga kyls ner och omvandlas tillbaka till vätska, bildar moln. | Ångbildning |
Nederbörd | Vattnets resa från atmosfären tillbaka till jorden genom regn, snö osv. | (Observera: Bör ändras för variation, till exempel "Förångning") |
Infiltration | När vatten tränger ner i marken och blir grundvatten. | Genomträngning |
Faktafrågor
-
Vad är avdunstning?
-
Beskriv vad som händer under kondensation.
-
Varför är nederbörd viktig för växter?
-
Hur blir vatten till grundvatten?
-
Ange ett exempel på nederbörd.
Flervalsfrågor
-
Vilken process innebär att vatten omvandlas till ånga?
- a) Kondensation
- b) Avdunstning
- c) Nederbörd
-
Vad bildas när vattenånga kyls ner i atmosfären?
- a) Grundvatten
- b) Moln
- c) Sjöar
-
Vilken av följande är inte en form av nederbörd?
- a) Regn
- b) Snö
- c) Dimma
-
Vad händer under infiltration?
- a) Vatten förångas
- b) Vatten tränger ner i marken
- c) Vatten faller som regn
-
Vilken process är nästa steg efter avdunstning i vattnets kretslopp?
- a) Kondensation
- b) Infiltration
- c) Nederbörd
Matchningsövningar
Para ihop begreppet med rätt förklaring.
Ämnesbegrepp | Förklaring |
---|---|
1. Avdunstning | a) Vatten som faller från molnen |
2. Infiltration | b) Vatten tränger ner i marken |
3. Kondensation | c) Vatten omvandlas till ånga |
4. Nederbörd | d) Vattenånga kyls och blir vätska igen |
5. Grundvatten | e) Vatten i markens porer |