Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Samhällskunskap. EU och europeisk integration. [Åk. 7 – 9]


Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

EU och Europeisk Integration

Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: EU och europeisk integration

Ordkollen

För att lyckas bra med detta arbetsblad är det viktigt att känna till följande ord:

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Supranationalitet När länder gemensamt beslutar över vissa områden utan att enskilda länder kan säga nej. Överstatlighet
Fördrag Avtal mellan flera länder som reglerar samarbete inom EU. Avtal, kontrakt
Maastrichtfördraget Ett fördrag som skapade Europeiska unionen och införde medborgarskap i EU. EU-fördraget 1992
Europaråd En organisation som främjar mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatsprincipen i Europa.
Kommissionen EU:s verkställande organ som föreslår nya lagar och ser till att EU:s regler följs. EU-kommissionen

Faktafrågor

  1. Vad står förkortningen EU för?

  2. Vilket år infördes euron som gemensam valuta i många EU-länder?

  3. Nämn två huvudmål med den europeiska integrationen.

  4. Vilket fördrag skapade Europeiska unionen?

  5. Vad är EU:s lagstiftande organ som består av representanter från medlemsländerna?

Flervalsfrågor

  1. Vilket av följande är inte ett EU-medlemsland?

    • A) Tyskland
    • B) Norge
    • C) Spanien
    • D) Sverige
  2. Vad är syftet med det inre marknaden inom EU?

    • A) Att stärka militärt samarbete
    • B) Att skapa fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital
    • C) Att införa en gemensam valuta
    • D) Att reglera utbildningssystemen
  3. Vilken institution i EU ansvarar för att föreslå nya lagar?

    • A) Europaparlamentet
    • B) Europeiska rådet
    • C) Europeiska kommissionen
    • D) Europeiska centralbanken

Sant eller Falskt

  1. EU bildades första gången på 1800-talet.

  2. Alla EU-länder använder euron som sin valuta.

  3. Europaparlamentet väljs direkt av EU:s medborgare.

  4. Fördraget i Lissabon ersatte Maastrichtfördraget.

  5. Schengenområdet tillåter passfri resa mellan medlemsländerna.

Kortessäfrågor

  1. Beskriv vad som menas med supranationalitet inom EU.

  2. Förklara varför fördrag är viktiga för den europeiska integrationen.

Sammanfattningsuppgift

Sammanfatta huvudändamålen med Europeiska unionens bildande i egna ord.


Kortfattad Förklaring:

Detta arbetsblad är utformat för elever i årskurs 7–9 och fokuserar på EU och europeisk integration inom ämnet samhällskunskap. Genom olika uppgiftstyper får eleverna möjlighet att testa sina kunskaper och förstå viktiga begrepp relaterade till EU.

Länk till Korsord

(Korsord kan inte genereras direkt här, men elever kan rita ett korsord baserat på Ordkollen.)


Instruktioner

  1. Fyll i dina uppgifter under namn, klass och datum.
  2. Läs igenom Ordkollen och säkerställ att du förstår varje begrepp.
  3. Genomför sedan uppgifterna under varje sektion.
  4. Skriv dina svar i de tomma utrymmena.
  5. Kontrollera dina svar när du är klar.

Lycka till!

Kortkärran


Obs:

För att skapa ett korsord och kors ordflätor rekommenderas att använda digitala verktyg eller rita manuellt baserat på Ordkollen ovan.

Sammanfattning

Det här arbetsbladet hjälper eleverna att bättre förstå EU:s struktur, mål och funktioner genom varierade och engagerande uppgifter.


Viktigt

Se till att fylla i alla uppgifter noggrant och använd Ordkollen för att stödja dina svar. Om du har frågor, tveka inte att fråga din lärare för hjälp.


Lycka till med dina studier om EU och europeisk integration!

Slut på arbetsblad


Notering

Detta arbetsblad är anpassat för att skrivas ut och fyllas i för hand. Inga svarsfält innehåller understreck eller linjer utöver inledningen.

Metadata

  • Språk: Svenska
  • Ämne: Samhällskunskap
  • Tema: EU och europeisk integration
  • Målgrupp: Åk. 7 – 9

Avslut

Hoppas detta arbetsblad hjälper dig att förstå Europeiska unionen och dess betydelse för Sverige och resten av Europa bättre!

Happy Studying!


Källor

Materialet baseras på allmän kunskap om EU och europeisk integration.

Slut


För frågor

Kontakta din lärare eller handledare för ytterligare information och förtydliganden.

Lycka till!


HEJ!


Avslutning

Tack för att du använde detta arbetsblad och fortsätt utforska världen omkring dig!


Hejdå!


Slutkommentar

Arbetsbladet är färdigt och redo att användas i din klass!

Sista raden

Lycka till med dina studier!


END


Modern Tillbaka-knapp