Berättelse och läsförståelse
Stadie: Åk. 1 – 3
Ämne: Svenska
Tema: Alla går iväg (2015) – Eva Lindström
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Ordkollen
Nedan följer en lista på ord som är bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Berättelse | En text som berättar om en händelse eller en historia. | Saga, historia |
Karaktär | En person eller varelse i en berättelse. | Person, figur |
Handling | Vad som händer i en berättelse. | Händelse, berättelse |
Miljö | Den plats där berättelsen utspelar sig. | Område, miljö |
Tema | Huvudidé eller budskap i en berättelse. | Ämne, huvudpunkt |
Frågor i läsförståelse
Svara på följande frågor utifrån boken "Alla går iväg".
Faktafrågor:
Vad handlar berättelsen om?Faktafrågor:
Vilka karaktärer finns i berättelsen?Flervalsfrågor:
Vad gör karaktärerna i berättelsen? (Kryssa i rätt alternativ)- De går till skolan
- De spelar fotboll
- De går iväg
Sanna eller falska påståenden:
Skriv "Sann" eller "Falsk" bredvid varje påstående:Berättelsen handlar om en resa.
Karaktärerna är vänner.
Alla går iväg till stranden.
Beskriv handlingen
Beskriv kort vad som händer i berättelsen.
Reflektera
Vad tyckte du mest om i berättelsen? Skriv några meningar om varför.
Sammanfatta
Sammanfatta berättelsen med 3–4 meningar.
Detta arbetsblad är utformat för att hjälpa dig att förstå och analysera berättelsen "Alla går iväg". Lycka till med dina svar!