Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Svenska – Homofoner och deras betydelse. [Åk. 4 – 6]

Homofoner och deras betydelse

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Språk och betydelse

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Homofon Ord som låter lika men har olika betydelser Ljudlika ord
Betydelse Vad ett ord eller en fras betyder Innebörd
Kontext Sammanhang där ett ord används Omständighet
Ordklass Kategorisering av ord, t.ex. substantiv eller verb Grammatik kategori
Stavning Sättet som ett ord skrivs på Skriftform

Uppgifter

Faktaprov

  1. Vad betyder ordet "homofon"?

  2. Ge ett exempel på två homofoner och deras betydelse.

  3. Vad är skillnaden mellan ord och betydelse?

  4. I vilken kontext kan ordet "skala" användas? Ge två exempel.

Flervalsfrågor

  1. Vilken av följande är en homofon?
    a) Ljus
    b) Ljus (som i att lysa)
    c) Båda ovanstående

  2. Vilken ordklass tillhör ordet "springa"?
    a) Substantiv
    b) Verb
    c) Adjektiv

  3. Vilken av följande meningar är korrekt?
    a) Jag har en ny bok som ligger på bordet.
    b) Jag har en ny bok som ligger på bårdet.
    c) Jag har en ny bäck som ligger på bordet.

Sanna eller falska påståenden

  1. Homofoner har alltid samma betydelse.

  2. Kontext påverkar hur vi förstår ett ord.

  3. Betydelse och stavning är samma sak.

  4. Ordklass hjälper oss att förstå hur vi kan använda ett ord i en mening.

  5. Alla homofoner stavas olika.

Fyll i luckor

  1. En _____ är ett ord som låter likadant som ett annat ord men har olika betydelser.

  2. "Bok" kan betyda en eller att vi .

  3. Kontexten kan ändra en _____ av ett ord.

  4. Att förstå ordklasser är viktigt för att veta hur man _____ ord i en mening.

Kortessäfrågor

  1. Beskriv varför homofoner kan vara förvirrande i skriven text.

  2. Hur kan stavning förändra betydelsen av ett ord? Ge exempel.


Modern Tillbaka-knapp