Indirekta objekt
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Indirekta objekt
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Indirekt objekt | En del av meningen som tar emot handlingen, oftast en person eller ett djur. | Mottagare, förmånstagare |
| Verb | Ett ord som beskriver en handling eller ett tillstånd. | Handla, göra |
| Subjekt | Den som utför handlingen i en mening. | Utförare, agent |
| Meningsbyggnad | Hur ord sätts samman för att bilda meningar. | Syntax, struktur |
| Sats | En grupp av ord som bildar en mening. | Mening, uttryck |
Identifiera indirekta objekt
Skriv ned de indirekta objekten i meningarna nedan:
Maria gav boken till sin vän.
Läraren berättade en historia för barnen.
Jag skickade ett brev till min farmor.
Hunden apporterade bollen till matte.
Flervalsfrågor
Kryssa i det rätta svaret av alternativen nedan:
Vilket av följande är ett indirekt objekt?
a) Läraren
b) Barnen
c) Berättade
d) Historiens författareVad beskriver ett verb?
a) En plats
b) En känsla
c) En handling
d) En personVilket av följande är inte ett indirekt objekt?
a) Mamma
b) Boken
c) Ge
d) Min vän
Sanna eller falska påståenden
Skriv S (sant) eller F (falskt) i rutan:
Indirekta objekt kan bara vara människor.
Verbet är alltid det första ordet i en mening.
Ett indirekt objekt kan stå efter verbet.
Subjektet är den som tar emot handlingen.
Fyll i luckor
Fyll i de tomma fälten med rätt ord:
I meningen "Karin skickade ett kort till sin vän" är "sin vän" ett __ __.
Ett __ är alltid en del av en mening som beskriver en handling.
I meningen "Han ger katten mat" är "katten" ett __ __.
Indirekta objekt kan identifieras genom att ställa frågan "till vem?" efter verbet. Detta gör att vi kan hitta __.
Kortessäfrågor
Svara med några meningar:
Förklara skillnaden mellan subjekt och indirekt objekt.
Ge ett exempel på en mening där du använder ett indirekt objekt. Förklara varför det är indirekt.