Läsförståelse och textanalys

Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

ÄmnesbegreppFörklaringSynonymer
HuvudidéDen centrala tanken eller det viktigaste i en textTemat, kärnidé
SammanfattaAtt kort återberätta innehållet i en textÅterge, redogöra
KaraktärEn person eller en figur i en berättelsePerson, roll
InnehållVad en text handlar om, dess ämneTextens ämne, innehåll
PerspektivDen synvinkel som berättelsen presenteras frånSynsätt, synvinkel

Faktafrågor

  1. Vad handlar texten om? Skriv en kort sammanfattning.




  2. Vilken är huvudkaraktären i berättelsen?


  3. Beskriv ett viktigt händelseförlopp i texten.



  4. Vilket perspektiv är berättelsen skriven från (till exempel första eller tredje person)?


Flervalsfrågor

  1. Vad är en huvudidé?
    a) En detalj i texten
    b) Den centrala tanken i texten
    c) En karaktärs namn


  2. Vad betyder det att sammanfatta?
    a) Att skriva ner allt ordagrant
    b) Att kort återberätta innehållet
    c) Att analysera varje detalj


  3. Vilken av följande är en synonym till karaktär?
    a) Person
    b) Händelse
    c) Sammanhang


Sanna eller falska påståenden

  1. Huvudidén är alltid en mening i texten.
    Sanna / Falska

  2. Att sammanfatta innebär att kort återberätta textens innehåll.
    Sanna / Falska

  3. Karaktärerna i en text är alltid människor.
    Sanna / Falska

  4. Perspektivet i en berättelse kan vara både första och tredje person.
    Sanna / Falska

  5. Innehållet i en text handlar om dess struktur.
    Sanna / Falska

Kortessäfrågor

  1. Beskriv hur en av karaktärerna förändras under berättelsens gång.




  2. Vad tycker du är mest intressant med textens huvudidé? Motivera ditt svar.




Läs noga igenom texten innan du svarar på frågorna. Lycka till!