Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Svenska – Läsförståelse. [Åk. 4 – 6]

Läsförståelse och textanalys

Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Huvudidé Den centrala tanken eller det viktigaste i en text Temat, kärnidé
Sammanfatta Att kort återberätta innehållet i en text Återge, redogöra
Karaktär En person eller en figur i en berättelse Person, roll
Innehåll Vad en text handlar om, dess ämne Textens ämne, innehåll
Perspektiv Den synvinkel som berättelsen presenteras från Synsätt, synvinkel

Faktafrågor

  1. Vad handlar texten om? Skriv en kort sammanfattning.




  2. Vilken är huvudkaraktären i berättelsen?


  3. Beskriv ett viktigt händelseförlopp i texten.



  4. Vilket perspektiv är berättelsen skriven från (till exempel första eller tredje person)?


Flervalsfrågor

  1. Vad är en huvudidé?
    a) En detalj i texten
    b) Den centrala tanken i texten
    c) En karaktärs namn


  2. Vad betyder det att sammanfatta?
    a) Att skriva ner allt ordagrant
    b) Att kort återberätta innehållet
    c) Att analysera varje detalj


  3. Vilken av följande är en synonym till karaktär?
    a) Person
    b) Händelse
    c) Sammanhang


Sanna eller falska påståenden

  1. Huvudidén är alltid en mening i texten.
    Sanna / Falska

  2. Att sammanfatta innebär att kort återberätta textens innehåll.
    Sanna / Falska

  3. Karaktärerna i en text är alltid människor.
    Sanna / Falska

  4. Perspektivet i en berättelse kan vara både första och tredje person.
    Sanna / Falska

  5. Innehållet i en text handlar om dess struktur.
    Sanna / Falska

Kortessäfrågor

  1. Beskriv hur en av karaktärerna förändras under berättelsens gång.




  2. Vad tycker du är mest intressant med textens huvudidé? Motivera ditt svar.




Läs noga igenom texten innan du svarar på frågorna. Lycka till!


Modern Tillbaka-knapp