En AI-baserad digital lärarassistent

Arbetsblad. Svenska. Tatueraren i Auschwitz (2018) – Heather Morris. [Åk. 7–9]

Tatueraren i Auschwitz

Stadie: Åk. 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Holocaust och mänskliga rättigheter

Ordkollen

Nedan följer en lista med viktiga ord och begrepp som är bra att känna till för att förstå innehållet i "Tatueraren i Auschwitz". Det kommer att hjälpa dig att svara på frågorna.

ÄmnesbegreppFörklaringSynonymer
HolocaustFörintelsen av judar och andra grupper under andra världskriget.Förintelsen, utrotning
AuschwitzEtt av de mest kända koncentrationslägren i Polen.Ingen direkt synonym
MotståndHandlingen att stå emot eller protestera mot något orättvist.Protest, uppresande
IdentitetHur en person eller grupp ser sig själv och hur de uppfattas av andra.Självbild, karaktär
Mänskliga rättigheterGrundläggande rättigheter som tillhör varje människa.Rättigheter, friheter

Faktafrågor

Svara på följande frågor baserat på innehållet i "Tatueraren i Auschwitz".

  1. Vad var Auschwitz, och vilken funktion hade det under andra världskriget?

  2. Vilka var de viktigaste grupperna som förföljdes under Holocaust?

  3. Hur påverkar berättelsen om tatueraren Mänskliga rättigheter idag?

  4. Beskriv hur identiteten förändrades för personer som blev internerade i koncentrationslägren.

  5. Vilka sätt av motstånd fanns mot Naziregimen, och hur framstälvs dessa i boken?

Flervalsfrågor

Kryssa för det alternativ som stämmer bäst.

  1. Vilket år började andra världskriget?
    a) 1939
    b) 1945
    c) 1933

  2. Vem var Lale Sokolov?
    a) En nazistisk soldat
    b) Tatueraren i Auschwitz
    c) En överlevande efter kriget

  3. Vilken typ av arbete utförde Lale i lägret?
    a) Kock
    b) Tatuerare
    c) Garderobist

  4. Hur många människor uppskattas ha dött i Auschwitz?
    a) 1 miljon
    b) 3 miljoner
    c) 4 miljoner

  5. Vad var syftet med att tatuera fångarna?
    a) Att ge dem identitet
    b) Att markera dem som egendom
    c) Att skapa konstverk

Sanna eller falska påståenden

Skriv S (sant) eller F (falskt) i utrymmet.

  1. Auschwitz var en plats för frihet. ___
  2. Lale Sokolov var en judisk tatuerare. ___
  3. Mänskliga rättigheter skyddades under nazistregimen. ___
  4. Motståndet mot nazisterna var en viktig del av berättelsen. ___
  5. Tatuerare i Auschwitz handlar endast om krigets våld. ___

Kortessäfrågor

Svara kort på följande frågor.

  1. Hur beskriver boken relationerna mellan fångarna i Auschwitz?

  2. Vad tycker du är den mest gripande delen av berättelsen, och varför?

Diskussionsfrågor

Svara utförligt på följande frågor.

  1. Diskutera hur berättelsen om Lale Sokolov påverkar vår förståelse av mänsklig kamp och överlevnad.

  2. Hur kan vi dra lärdomar av historier som denna när det gäller att skydda mänskliga rättigheter idag?

  3. Reflektera över hur identitet kan påverkas av trauman, såsom de som skildras i boken.

Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____


×