Begreppslista

Debatt och argumentation är viktiga delar av ämnet engelska, där elever lär sig att uttrycka sina åsikter, analysera olika perspektiv och kommunicera effektivt. Genom att förstå centrala begrepp och termer inom debatt och argumentation får eleverna verktyg att delta i diskussioner och formulera sina tankar på ett tydligt och övertygande sätt. Denna begreppslista syftar till att förenkla och förtydliga viktiga termer som kan hjälpa eleverna i deras utveckling inom ämnet.

Att uttrycka åsikter

  • Åsikt
    Förklaring: En personlig uppfattning eller tro.
    Exempelmening: Min åsikt är att miljön måste skyddas bättre.

  • Argument
    Förklaring: En regelbunden motivering eller förklaring för att stödja en åsikt.
    Exempelmening: Hennes argument var välformulerade och övertygande.

  • Motargument
    Förklaring: En åsikt eller påstående som står emot ett tidigare argument.
    Exempelmening: Han presenterade ett starkt motargument till hennes påstående.

  • Debatt
    Förklaring: En organiserad diskussion där olika åsikter presenteras.
    Exempelmening: I skolan hade vi en debatt om skoluniformer.

  • Konsensus
    Förklaring: Enighet bland deltagare i en diskussion.
    Exempelmening: Grupperna kom till en konsensus om hur man skulle gå vidare.

Att analysera och värdera

  • Källkritik
    Förklaring: Granska informationens trovärdighet och ursprung.
    Exempelmening: Källkritik är viktigt när man söker information på nätet.

  • Evidens
    Förklaring: Bevis eller stöd för något.
    Exempelmening: Han presenterade evidens som stöder hans påstående.

  • Objektiv
    Förklaring: Att vara neutral och inte påverkas av personliga känslor.
    Exempelmening: Det är viktigt att vara objektiv när man bedömer andras argument.

  • Subjektiv
    Förklaring: Påverkas av personliga tyckanden och känslor.
    Exempelmening: Hans bedömning av filmen var subjektiv och baserad på hans egna smak.

  • Logik
    Förklaring: Tillämpning av rimligt och strukturerat tänkande.
    Exempelmening: Hennes argumentation följde en tydlig logik.

Att presentera och diskutera

  • Presentation
    Förklaring: Framställning av information eller argument inför en publik.
    Exempelmening: Jag ska göra en presentation om klimatförändringar.

  • Diskussion
    Förklaring: En öppen dialog där idéer och argument utbyts.
    Exempelmening: Vi hade en intressant diskussion om framtiden.

  • Retorik
    Förklaring: Konsten att tala och övertyga.
    Exempelmening: Han är duktig i retorik och kan få andra att lyssna.

  • Frågeställning
    Förklaring: En specifik fråga som diskuteras eller undersöks.
    Exempelmening: Jag formulerade en tydlig frågeställning för debatten.

  • Perspektiv
    Förklaring: Synasätt eller åsikt i ett ämne.
    Exempelmening: Olika perspektiv kan göra en debatt mer mångsidig.

Att reflektera och avsluta

  • Sammanfattning
    Förklaring: En kort översikt eller redogörelse av viktig information.
    Exempelmening: Jag gjorde en sammanfattning av debatten efteråt.

  • Feedback
    Förklaring: Respons eller kommentarer om prestation eller åsikter.
    Exempelmening: Lärarens feedback hjälpte mig att förbättra mitt nästa tal.

  • Avslutning
    Förklaring: Sammanfattning och stängning av en diskussion eller presentation.
    Exempelmening: Avslutningen på vår debatt var stark och tydlig.

  • Engagemang
    Förklaring: Aktivt deltagande och intresse i ett ämne eller diskussion.
    Exempelmening: Engagemanget i klassen gjorde debatten mer livlig.

  • Resonemang
    Förklaring: Tänkande och argumentation kring ett ämne.
    Exempelmening: Hennes resonemang var välutvecklat och logiskt.