Kompakt AI-Knappmeny

Begreppslista. Musik – Ljud och rörelse [Åk. 1 – 3]

Begreppslista

Musik är ett ämne som handlar om ljud, rytm och melodi, och hur dessa element kan kombineras för att skapa olika musikstycken. För elever i åk 1-3 är det viktigt att förstå grundläggande musikkunskaper, vilket hjälper dem att uttrycka sig och uppleva musiken på ett djupare sätt. Genom att känna till vissa musikbegrepp kan eleverna delta mer aktivt i lektionerna och förstå sambanden mellan ljud och rörelse, vilket ökar deras musikaliska förmåga.

Ljud

  • Ton
    Förklaring: En ton är en ljudsignal med en viss höjd.
    Exempelmening: När jag tryckte på pianot kom en fin ton ut.

  • Ljudstyrka
    Förklaring: Ljudstyrka handlar om hur starkt eller svagt ett ljud är.
    Exempelmening: I klassrummet måste vi hålla en lagom ljudstyrka när vi spelar.

  • Röst
    Förklaring: Rösten är ljudet som kommer från våra stämband när vi pratar eller sjunger.
    Exempelmening: Idag ska vi öva på att använda vår röst när vi sjunger.

  • Rytm
    Förklaring: Rytm är mönstret av ljud och pauser i musiken.
    Exempelmening: Vi klappade takten för att följa rytmen i sången.

  • Melodi
    Förklaring: Melodi är en serie toner som hör ihop och bildar en igenkännbar låt.
    Exempelmening: Jag älskar melodin av den här sången.

Rörelse

  • Dans
    Förklaring: Dans är en form av rörelse som ofta följer musiken.
    Exempelmening: Vi lärde oss en ny dans som passar till den glada musiken.

  • Takt
    Förklaring: Takt är en regelbunden delning av tid i musiken.
    Exempelmening: Läraren berättade att takten hjälper oss att hålla samma rytm.

  • Steg
    Förklaring: Steg är rörelse som ofta görs med fötterna när man dansar.
    Exempelmening: Vi tränade på dansstegen till vår favoritlåt.

  • Svänga
    Förklaring: Att svänga betyder att röra sig åt sidan eller fram och tillbaka.
    Exempelmening: Vi svängde våra armar medan vi sjöng.

  • Koordination
    Förklaring: Koordination handlar om hur vi styr våra kroppsrörelser tillsammans.
    Exempelmening: Bra koordination hjälper oss när vi dansar i grupp.

Musikaliska verktyg

  • Instrument
    Förklaring: Ett instrument är ett verktyg som används för att skapa musik.
    Exempelmening: Jag spelar på ett instrument som heter gitarr.

  • Piano
    Förklaring: Piano är ett musikinstrument med tangenter som spelas med händerna.
    Exempelmening: Min mamma spelar alltid på piano när vi har kalas.

  • Trumma
    Förklaring: En trumma är ett instrument som slås på för att göra ljud.
    Exempelmening: Vi hade roligt när vi spelade på trummorna tillsammans.

  • Flöjt
    Förklaring: Flöjt är ett blåsinstrument som låter fint när man blåser i det.
    Exempelmening: I musiklektionerna fick vi prova att spela flöjt.

  • Rökmaskin
    Förklaring: En rökmaskin är ett verktyg som kan skapa effekter i musik och föreställningar, ofta för att göra stämningen mer spännande.
    Exempelmening: Under konserten använde de en rökmaskin för att göra showen mer fantastisk.

  • Noter
    Förklaring: Noter är symboler som används för att skriva ner musik.
    Exempelmening: Jag lärde mig att läsa noter så att jag kan spela min favoritlåt.

Denna begreppslista är anpassad för elever i åk 1-3 och syftar till att ge en grundläggande förståelse för musikens värld.


Modern Tillbaka-knapp