body {
font-family: Arial, sans-serif;
line-height: 1.6;
margin: 20px;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
}
h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
margin-top: 20px;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size:clamp(14px, 0.875rem + ((1vw – 3.2px) * 0.227), 16px);
margin-top: 15px;
}
div.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
table {
border-collapse: collapse;
width: 100%;
margin-top: 20px;
}
th, td {
border: 1px solid #ddd;
padding: 8px;
text-align: left;
}
th {
background-color: #f2f2f2;
}
Ämne: Religionskunskap 1
Årskurs: Gymnasiet årskurs 3
Tid: 1 timme och 5 minuter
Uppgift
- Beskriver temat inom både judendomen och kristendomen.
- Jämför och diskuterar viktiga likheter och skillnader.
- Resonerar kring möjliga orsaker till likheter och skillnader med hänsyn till religionernas historia och kontext.
- Reflekterar över hur temat kan påverka människors liv och tro i de två religionerna.
Ordantal: Din text ska vara mellan 600 och 900 ord.
Bedömningsmatris Religionskunskap 1, Gymnasiet årskurs 3 (Gy11)
Nivå | Innehåll och kunskap | Resonemang | Språk, struktur och uttryck |
---|---|---|---|
E | Eleven visar grundläggande kunskaper om temat i båda religionerna med enkla beskrivningar. | Eleven gör enkla jämförelser och ger enkla förklaringar med viss koppling till sammanhang. | Eleven använder ett enkelt men begripligt språk med grundläggande struktur. |
C | Eleven redogör tydligt och utförligt för temat i båda religionerna och visar god förståelse. | Eleven förklarar och diskuterar likheter och skillnader med goda resonemang och kopplingar till religionernas sammanhang. | Eleven använder ett varierat och tydligt språk med god struktur och sammanhang. |
A | Eleven visar mycket goda och nyanserade kunskaper om temat med detaljerade och nyanserade beskrivningar. | Eleven för en utvecklad och nyanserad diskussion med välgrundade resonemang och relevanta kopplingar till historia och kultur. | Eleven använder ett väl fungerande, varierat och korrekt språk med mycket god struktur och flyt. |
“`
This HTML document is structured according to the specified formatting requirements and contains the educational material extracted from the email content. It includes headings, instructions, a task list, and a grading rubric, all formatted appropriately for clarity and professionalism.