Läxa
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Tid och Scheman
Uppgifter
Denna läxa syftar till att repetera och tillämpa det ni har lärt er om tid och scheman. Vänligen följ instruktionerna nedan:
1. Läsa av klockan
Öva på att läsa av både analoga och digitala klockor. Rita en analog klocka och ställ in den så att den visar klockan 3:45. Skriv ned hur mycket klockan är och beskriv skillnaden mellan analog och digital tid.
Svar:
2. Planera en dag
Skriv ett enkelt schema för en typisk skoldag. Inkludera minst fem aktiviteter och ange tiden för varje aktivitet. Tänk på att använda olika tidsenheter, såsom timmar och minuter.
Svar:
3. Tidsuppskattning
Välj tre aktiviteter som du gör på en vanlig dag (t.ex. att läsa, äta eller leka). Skriv ned en uppskattning av hur lång tid varje aktivitet tar. Diskutera med en förälder eller vårdnadshavare om vilka faktorer som kan påverka tidsåtgången för dessa aktiviteter.
Svar:
4. Exit-ticket
Besvara följande frågor:
- Vad betyder det att läsa av klockan?
- Hur många minuter finns det på en timme?
- Vad är ett schema?
- Ge ett exempel på hur tid används i din dagliga rutin.
- Hur kan planering hjälpa oss med tid?
Svar:
Extra aktivitet
Skapa en “tidsschemaläggning” där du använder bilder eller symboler för att representera olika aktiviteter som du gör på en dag och ange tider för när dessa aktiviteter sker. Du kan rita eller klippa ut bilder från tidskrifter.
Svar:
Var noga med att lämna in din läxa på nästa lektion!