Läxa: Åk. 2. Samhällskunskap – Skolans regler
Årskurs: Åk. 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Skolans regler
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Regler: Bestämmelser som anger hur man ska bete sig i olika situationer.
- Rättigheter: De förmåner och friheter som man har enligt lag eller avtal.
- Skyldigheter: Arbetsuppgifter eller krav som man förväntas följa eller uppfylla.
- Konsekvenser: Resultatet eller följden av en handling, ofta av negativ art.
- Respekt: Att visa hänsyn och omtanke mot andra människor.
- Samarbete: Att arbeta tillsammans med andra för att nå ett gemensamt mål.
- Trygghet: Känslan av att vara säker och skyddad i sin miljö.
- Förordningar: Regler eller lagar som styr hur något ska göras.
- Diskriminering: Orättvis behandling av en person eller grupp baserat på deras egenskaper.
- Mobbning: Systematisk och upprepad kränkning av en person.
Instuderingsfrågor
- Vad är syftet med skolans regler?
- Nämn tre exempel på regler som finns i skolan.
- Vad innebär det att visa respekt för andra elever?
- Hur kan man bidra till tryggheten i skolan?
- Vad är en konsekvens av att bryta mot skolans regler?
- Vad betyder det att samarbeta i klassrummet?
- Ge exempel på en rättighet som elever har i skolan.
- Vad är skillnaden mellan rättigheter och skyldigheter?
- Hur kan diskriminering påverka en elevs skolgång?
- Vad kan man göra om man ser någon bli mobbad i skolan?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad kallas reglerna som gäller i skolan? | Förordningar | Lagboken | Skolregler | Hemregler |
Vad är en av elevens rättigheter? | Att inte få betyg | Att vara trygg i skolan | Att bestämma skolans regler | Att inte följa reglerna |
Vad kan vara en konsekvens av mobbning? | Glädje | Trygghet | Otrygghet | Samarbete |
Vad innebär det att visa respekt? | Att ignorera andra | Att lyssna på andra | Att skämta om andra | Att bestämma över andra |
Vad är en skyldighet för elever? | Att vara tyst | Att delta i lektioner | Att gå hem tidigt | Att vara först i kön |
Vad kan man göra för att motverka mobbning? | Titta bort | Prata med en vuxen | Delta i mobbningen | Skratta åt den som mobbas |
Vad handlar skolans regler om? | Att ha kul | Att lära sig | Att vara fri | Att följa lagen |
Vad ska man göra om man bryter mot en regel? | Ignorera det | Berätta för en kompis | Ta ansvar och be om ursäkt | Skriva en lapp |
Vad kan man göra för att skapa trygghet i skolan? | Vara tyst | Vara snäll mot andra | Hålla sig för sig själv | Göra saker ensam |
Vad betyder diskriminering? | Att vara snäll | Att behandla orättvist | Att hjälpa andra | Att dela med sig |
Skrivuppgifter
Skrivuppgift 1: Beskriv skolans regler
I denna uppgift ska du skriva ner fem viktiga skolregler och förklara varför de är viktiga. Beskriv gärna hur dessa regler påverkar er klass och er vardag i skolan.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: Samarbete i skolan
Skriv en text om vad samarbete innebär i skolan. Ge exempel på situationer där ni arbetar tillsammans i klassen och hur det kan förbättra skolmiljön. Reflektera över hur ni kan bli bättre på att samarbeta.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 3: Mobbning och dess konsekvenser
Skriv en berättelse utifrån en situation där någon blir mobbad. Tänk på känslorna som de inblandade upplever och hur mobbning påverkar skolan. Avsluta med hur vi kan motverka mobbning och skapa en tryggare miljö.
Svarslängd: ca. 400 ord (En hel sida).