Läxa. Åk. 3. Historia – Drottning Margareta och Kalmarunionen

Hemläxa

Årskurs: 3

Ämne: Historia

Tema: Drottning Margareta, Kalmarunionens grundare

Ordkollen

Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Drottning: En kvinna som är kung eller regent i ett land.
  • Kalmarunionen: En union som förenade Sverige, Danmark och Norge under en gemensam drottning.
  • Gärning: En viktig handling eller prestation som någon har utfört.
  • Historia: Läran om det förflutna och människors liv och handlingar.
  • Nordiska länder: Länderna i Norden, inklusive Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.

Instuderingsfrågor

  1. Vem var drottning Margareta?
  2. När levde drottning Margareta?
  3. Vilka länder ingick i Kalmarunionen?
  4. Vad var syftet med att bilda Kalmarunionen?
  5. Nämn en utmaning som Margareta stod inför när hon var drottning.
  6. Hur påverkade drottning Margareta de nordiska länderna?
  7. Vilka källor kan vi använda för att lära oss mer om drottning Margareta?
  8. Vad är en historisk person och varför är det viktigt att studera dem?
  9. Hur har drottning Margareta påverkat historien i Sverige?
  10. Vad skulle du vilja fråga drottning Margareta om hon var här idag?

Skrivuppgift

Uppgift 1: Berätta om drottning Margareta

Beskriv drottning Margareta och hennes liv i. Skriv om hennes gärningar och varför hon är en viktig person i historien.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Uppgift 2: Kalmarunionens utmaningar

Välj en utmaning som drottning Margareta stod inför under sin tid som drottning. Beskriv denna utmaning och hur hon hanterade den.
Svarslängd: ca. 150 ord (En kvart sida)

Uppgift 3: Skapa en affisch

Skapa en affisch som illustrerar en viktig händelse i drottning Margaretas liv eller en aspekt av Kalmarunionen. Använd bilder och text för att beskriva ditt tema.
Affischen ska vara tydlig och kreativ.


Modern Tillbaka-knapp