Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Åk. 4. Biologi – Kretslopp i naturen

Läxa

Årskurs: 4
Ämne: Biologi
Tema: Kretslopp i naturen – vatten och näringsämnen

Uppgifter

I denna läxa ska du arbeta med kretslopp i naturen, särskilt vatten- och näringsämnenas kretslopp. Följ instruktionerna nedan:

1. Kretslopp-plansch

Skapa en “Kretslopp-plansch” där du ritar och beskriver både vattnets och näringsämnenas kretslopp. Se till att inkludera:

  • De olika stegen i vattnets kretslopp: förångning, kondensation, nederbörd och avrinning.
  • Hur dessa steg påverkar växter, djur och människor.
  • Varför nedbrytare är viktiga i näringsämnenas kretslopp.
  • Etc.

Var noga med att visa komponenterna i kretsloppen och hur de samverkar.

Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

2. Reflektionsfrågor

Fundera på följande frågor och skriv dina svar:

  • Vad är ett kretslopp?
  • Beskriv vattnets kretslopp i korthet.
  • Vilken roll spelar nedbrytare i näringsämnenas kretslopp?

Skriv gärna en kort sammanfattning av vad du har lärt dig om kretsloppet i naturen.

Svarslängd: ca. 150 ord (En kvart sida)

3. Sammanfattning

Sammanfatta de centrala punkterna om vatten- och näringsämnenas kretslopp. Skriv ner tips på hur vi kan skydda vårt vatten och våra resurser i naturen.

Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Avslutning

Leverera din läxa på nästa lektion. Var beredd att diskutera vad du har lärt dig och visa din “Kretslopp-plansch” för klassen!


Modern Tillbaka-knapp
×