Läxa: Åk. 4. Biologi – Utforska ekosystem och deras komponenter
Årskurs: 4
Ämne: Biologi
Tema: Ekosystem och deras komponenter
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Ekosystem: Ett område där levande organismer och deras omgivning samverkar.
- Producenter: Växter som kan tillverka sin egen mat genom fotosyntes.
- Konsumenter: Djur som äter växter eller andra djur för att få sin energi.
- Nedbrytare: Organismer som bryter ner döda växter och djur, vilket återför näringsämnen till jorden.
- Biologisk mångfald: Mångfalden av olika arter inom ett ekosystem.
- Habitat: Den naturliga miljön där en viss art lever.
- Toppredator: En art som inte har några naturliga fiender i sitt ekosystem.
- Näringskedja: En kedja som visar hur energi och näringsämnen flödar mellan organismer.
- Abiotiska faktorer: Icke-levande delar av ekosystemet, såsom vatten, ljus och temperatur.
- Symbios: Ett nära samliv mellan två olika arter, som kan vara fördelaktigt, skadligt eller neutralt.
Instuderingsfrågor
- Vad är ett ekosystem?
- Vilken roll spelar producenter i ett ekosystem?
- Ge exempel på konsumenter och förklara deras funktion.
- Vad är nedbrytares betydelse i naturen?
- Vad innebär biologisk mångfald?
- Beskriv vad ett habitat är.
- Vilka egenskaper har en toppredator?
- Vad är en näringskedja och hur fungerar den?
- Nämn tre abiotiska faktorer i ett ekosystem.
- Vad är skillnaden mellan symbios och parasitism?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga/Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad kallas de organismer som tillverkar sin egen mat? | Konsumenter | Nedbrytare | Producenter | Toppredator |
Vad är en nedbrytares roll? | Att producera mat | Att bryta ner döda organismer | Att fånga rovdjur | Att konkurrera |
Vilken av följande är en abiotisk faktor? | Vattnet i en sjö | En ekorre | En ek | En blomma |
Vad innebär symbios? | Samarbete mellan två arter | Konkurrens mellan arter | En art som äter en annan | En art som dör |
Vad visar en näringskedja? | Hur energi flödar mellan organismer | En hierarki av livsmiljöer | Antalet individer i en art | Väderförhållanden |
Vad definierar en toppredator? | Ingen naturlig fiende | Många naturliga fiender | En växtart | En nedbrytare |
Vad är habitatet för ett djur? | Var det bor | Hur det äter | Vilken färg det har | Vad det gör |
Vilken funktion har producenter i ekosystemet? | Att förstöra | Att skapa energi | Att förbruka energi | Att döda andra arter |
Vad kan hända om biologisk mångfald minskar? | Inga konsekvenser | Stabil ekosystem | Ekosystemet kan kollapsa | Fler arter föds |
Hur påverkar abiotiska faktorer ett ekosystem? | De påverkar livsvillkoren | De har ingen effekt | De ökar antalet djur | De gör växter större |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Min favoritväxt
Beskriv din favoritväxt och varför den är speciell för dig. Inkludera information om var den växer, hur den ser ut och dess betydelse för ekosystemet.
Svarslängd: ca. 200 ord (En sida).
Skrivuppgift 2: Ekosystem i mitt närområde
Utforska ett ekosystem i ditt närområde, exempelvis en park eller ett skogsområde. Beskriv de olika organismerna du ser och deras roller i ekosystemet. Reflektera över hur människan påverkar detta ekosystem.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 3: Hot mot biologisk mångfald
Skriv en text där du förklarar vad biologisk mångfald är och varför den är viktig. Vilka hot finns det mot den biologiska mångfalden, och vad kan vi göra för att skydda den?
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida).