Läxa
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Matematisk kommunikation
Uppgifter
1. Formulera dina matematiska idéer
Välj ett matematiskt problem som du har arbetat med tidigare. Skriv ner din lösning och förklara ditt resonemang. Använd matematiska termer och begrepp i din förklaring. Svarslängd: ca. 150 ord (cirka en tredjedel av en A4-sida).
Svar:
2. Muntlig presentation
Förbered en kort muntlig presentation av ditt arbete. Du ska förklara hur du har löst problemet och vilket matematiskt begrepp du har använt. Fokusera på tydlighet och korrekt användning av matematiska termer. Din presentation ska vara cirka 2–3 minuter lång.
Svar:
3. Affisch om ett matematiskt begrepp
Skapa en affisch där du förklarar ett matematiskt begrepp du lärt dig under terminen. Använd både text och illustrationer för att förmedla ditt budskap. Tänk på tydlighet och att affischen ska vara informativ. Du kommer att presentera affischen för klassen. Svarslängd på text: ca. 100 ord (cirka en fjärdedel av en A4-sida).
Svar:
4. Skriftlig reflektion
I slutet av läxan, skriv en kort reflektion om vad du har lärt dig om matematisk kommunikation under de senaste lektionerna. Reflektera över din egen utveckling i att kommunicera matematiska idéer både skriftligt och muntligt. Svarslängd: ca. 150 ord (cirka en tredjedel av en A4-sida).
Svar:
5. Exit-ticket
Svara på följande frågor:
- Varför är det viktigt att kunna kommunicera matematiska idéer?
Svar: - Vilka matematiska termer använde du i din presentation?
Svar: - Hur kände du dig när du presenterade?
Svar: - Vad var utmanande med att formulera dina idéer?
Svar: - Vad har du lärt dig under lektionen?
Svar:
Kom ihåg att du ska kunna lämna in dina svar och affischer vid nästa lektion! Lycka till!