Läxa: Söka och utvärdera digital information

Redogörelse

  • Årskurs: Åk. 7 – 9
  • Ämne: Digital teknik – Söka och utvärdera digital information
  • Tema: Effektiva sökstrategier och källkritik

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Sökmotor: Ett digitalt verktyg som hjälper användare att hitta information på internet genom att indexera webbplatser.
  2. Källkritik: Processen att bedöma trovärdigheten och relevansen hos informationskällor.
  3. Primärkälla: Ursprungsmaterial som inte har tolkats eller analyserats, t.ex. intervjuer eller originaldokument.
  4. Sekundärkälla: Material som tolkar eller analyserar primärkällor, t.ex. böcker eller artiklar.
  5. Digitalt fotavtryck: Den information som används för att identifiera en person online, såsom inlägg och kommentarer.
  6. Hyperlänk: En länk som direkt förbinder en webbsida eller ett dokument till en annan.
  7. Meta-data: Information som beskriver och ger kontext till data, t.ex. författare eller publiceringsdatum på en webbplats.
  8. RSS-flöde: En teknik för att distribuera innehåll från webbplatser direkt till användarnas läsare.
  9. Desinformation: Medvetet spridande av falsk information för att vilseleda.
  10. Algoritm: En uppsättning regler eller instruktioner som används av datorer för att lösa problem eller utföra uppgifter.

Instuderingsfrågor

  1. Vad är en sökmotor och ge ett exempel.
  2. Varför är källkritik viktigt när du söker information online?
  3. Vad skiljer en primärkälla från en sekundärkälla?
  4. Hur kan ditt digitala fotavtryck påverka din integritet?
  5. Vad är en hyperlänk och hur används den?
  6. Ge ett exempel på meta-data och förklara dess betydelse.
  7. Vad är RSS-flöde och hur kan det vara användbart?
  8. Hur kan du identifiera desinformation på internet?
  9. Vad är en algoritm och ge ett exempel på hur den används i sökmotorer.
  10. Nämn två verktyg eller metoder för att bedöma en webbplats trovärdighet.

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

UppgiftABCD
1. En sökmotor hjälper dig att:A. Skapa webbsidorB. Hitta information onlineC. Spela spel onlineD. Redigera bilder
2. Källkritik innebär att:A. Lita på all informationB. Bedöma informationens trovärdighetC. Dela all information du hittarD. Ignorera källor
3. En primärkälla är:A. En vetenskaplig artikelB. Ett originaldokumentC. En nyhetsrapportD. En Wikipedia-sida
4. Digitalt fotavtryck inkluderar:A. Fysiska fotonB. Online inlägg och kommentarerC. Handskrivna dagböckerD. Tryckta böcker
5. En hyperlänk används för att:A. Ladda ner filerB. Förändra tekstfärgerC. Koppla ihop webbsidorD. Skapa musik
6. Meta-data kan ge information om:A. Användarens personliga åsikterB. Webbplatsens författareC. Datum och tid för en publikationD. Bildens konstnär
7. RSS-flöde används för att:A. Sända live-videoB. Dela sociala medier-inläggC. Distribuera webbplatsinnehållD. Redigera dokument
8. Desinformation är:A. Falsk information spridd med avsiktB. Objektiv faktaC. Personliga åsikterD. Neutrala nyheter
9. En algoritm i en sökmotor hjälper till att:A. Spela upp videorB. Indexera webbplatserC. Skapa grafikD. Sända radioprogram
10. För att bedöma en webbplats trovärdighet kan du:A. Kontrollera domänens ändelseB. Hitta sidans favoritfärgC. Räkna antalet annonserD. Mäta webbplatsens hastighet

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Beskriv din sökprocess

Beskriv hur du går tillväga för att söka information online om ett specifikt ämne. Inkludera vilka sökverktyg du använder och hur du väljer ut relevanta källor.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 2: Analysera en källa

Välj en webbsida som du använt för skolprojekt. Analysera dess trovärdighet genom att undersöka författare, publiceringsdatum, syfte och eventuella källor.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 3: Reflektera över digitalt fotavtryck

Skriv en reflektion om hur ditt digitala fotavtryck kan påverka din framtid. Tänk på hur information som läggs ut online kan användas eller missbrukas.
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)