“`html
Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Ordförråd: akademiska ord
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Analyze: Att noggrant undersöka eller bryta ner något för att förstå dess delar.
- Concept: En allmän idé eller tanke som representerar något.
- Evaluate: Att bedöma eller uppskatta värdet eller kvaliteten av något.
- Implement: Att föra något i verket eller sätta en plan i praktiken.
- Interpret: Att ge en mening åt eller förklara något.
- Process: En serie av handlingar eller steg som leder till ett mål.
- Theory: En uppsättning av principer eller idéer som förklarar något.
- Structure: Hur något är ordnat eller uppbyggt.
- Framework: En grundläggande struktur som stödjer ett system eller en teori.
- Context: Den omgivning eller situation som påverkar betydelsen av något.
Instuderingsfrågor
- Vad betyder ordet “analyze” på svenska?
- Ge ett exempel på en situation där du skulle behöva “evaluate” något.
- Vad är skillnaden mellan “concept” och “theory”?
- Hur kan du “implement” en ny idé i ditt arbete?
- Vilken roll spelar “context” i förståelsen av en text?
- Förklara vad “structure” innebär när det kommer till att skriva en uppsats.
- Hur kan du “interpret” data i en forskningsrapport?
- Vad är vikten av att förstå “framework” inom akademiska studier?
- Hur kan processerna i lärande påverkas av olika “concepts”?
- Ge exempel på när du har använt “process” i ett projekt.
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad betyder “analyze”? | Att dölja något | Att undersöka något noggrant | Att snabbt se på något | Att skriva en uppsats |
Vad är en “concept”? | En specifik teori | En allmän idé | En person | En process |
Syftet med att “evaluate” är? | Att skapa något nytt | Att göra en bedömning | Att kritisera någon | Att förda en diskussion |
Vad innebär “implement”? | Att föra något i verket | Att stanna kvar | Att blockera | Att observera |
Vad är “context”? | En ny idé | En omgivning som påverkar | En struktur | En teori |
Vad menas med “process”? | En väg till ett mål | En specifik åtgärd | Att analysera data | Att ge en presentation |
Vad innebär “structure” i en text? | En lista av ord | En systematisk uppbyggnad | En kreativ del | En enkel mening |
Hur använder man “interpret” i akademisk skrivning? | Att strukturera en uppsats | Att ge en mening åt data | Att snabbt läsa | Att skriva ned tankar |
Vad är ett “framework”? | En viss uppgift | En grundläggande struktur | En typ av teori | En personlig upplevelse |
Vad gör en akademisk text “specific”? | Att vara allmän | Att vara personlig | Att ha en tydlig struktur | Att ha många fel |
Skrivuppgifter
Skrivuppgift 1: *Beskriv en akademisk process*
Beskriv en akademisk process du har genomgått, från idé till färdig uppsats. Diskutera varje steg och hur du använde de akademiska orden. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: *Jämför två akademiska teorier*
Välj två akademiska teorier och jämför dem. Fokusera på deras styrkor och svagheter och hur de appliceras i olika sammanhang. Svarslängd: ca. 500 ord (En sida).
Skrivuppgift 3: *Diskutera betydelsen av akademiskt skrivande*
Diskutera betydelsen av akademiskt skrivande i vår moderna värld. Hur påverkar det vårt sätt att kommunicera idéer och kunskap? Svarslängd: ca. 400 ord (En sida).
“`