Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Engelska 6. Ordförråd: akademiska ord. [Gymnasiet]

“`html

Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Ordförråd: akademiska ord

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Analyze: Att noggrant undersöka eller bryta ner något för att förstå dess delar.
  • Concept: En allmän idé eller tanke som representerar något.
  • Evaluate: Att bedöma eller uppskatta värdet eller kvaliteten av något.
  • Implement: Att föra något i verket eller sätta en plan i praktiken.
  • Interpret: Att ge en mening åt eller förklara något.
  • Process: En serie av handlingar eller steg som leder till ett mål.
  • Theory: En uppsättning av principer eller idéer som förklarar något.
  • Structure: Hur något är ordnat eller uppbyggt.
  • Framework: En grundläggande struktur som stödjer ett system eller en teori.
  • Context: Den omgivning eller situation som påverkar betydelsen av något.

Instuderingsfrågor

  1. Vad betyder ordet “analyze” på svenska?
  2. Ge ett exempel på en situation där du skulle behöva “evaluate” något.
  3. Vad är skillnaden mellan “concept” och “theory”?
  4. Hur kan du “implement” en ny idé i ditt arbete?
  5. Vilken roll spelar “context” i förståelsen av en text?
  6. Förklara vad “structure” innebär när det kommer till att skriva en uppsats.
  7. Hur kan du “interpret” data i en forskningsrapport?
  8. Vad är vikten av att förstå “framework” inom akademiska studier?
  9. Hur kan processerna i lärande påverkas av olika “concepts”?
  10. Ge exempel på när du har använt “process” i ett projekt.

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Fråga A B C D
Vad betyder “analyze”? Att dölja något Att undersöka något noggrant Att snabbt se på något Att skriva en uppsats
Vad är en “concept”? En specifik teori En allmän idé En person En process
Syftet med att “evaluate” är? Att skapa något nytt Att göra en bedömning Att kritisera någon Att förda en diskussion
Vad innebär “implement”? Att föra något i verket Att stanna kvar Att blockera Att observera
Vad är “context”? En ny idé En omgivning som påverkar En struktur En teori
Vad menas med “process”? En väg till ett mål En specifik åtgärd Att analysera data Att ge en presentation
Vad innebär “structure” i en text? En lista av ord En systematisk uppbyggnad En kreativ del En enkel mening
Hur använder man “interpret” i akademisk skrivning? Att strukturera en uppsats Att ge en mening åt data Att snabbt läsa Att skriva ned tankar
Vad är ett “framework”? En viss uppgift En grundläggande struktur En typ av teori En personlig upplevelse
Vad gör en akademisk text “specific”? Att vara allmän Att vara personlig Att ha en tydlig struktur Att ha många fel

Skrivuppgifter

Skrivuppgift 1: *Beskriv en akademisk process*

Beskriv en akademisk process du har genomgått, från idé till färdig uppsats. Diskutera varje steg och hur du använde de akademiska orden. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).

Skrivuppgift 2: *Jämför två akademiska teorier*

Välj två akademiska teorier och jämför dem. Fokusera på deras styrkor och svagheter och hur de appliceras i olika sammanhang. Svarslängd: ca. 500 ord (En sida).

Skrivuppgift 3: *Diskutera betydelsen av akademiskt skrivande*

Diskutera betydelsen av akademiskt skrivande i vår moderna värld. Hur påverkar det vårt sätt att kommunicera idéer och kunskap? Svarslängd: ca. 400 ord (En sida).

“`


Modern Tillbaka-knapp
×