Läxa. Engelska – Kritisk läsning av akademiska texter. [Gymnasiet]

Engelska – Kritisk läsning av akademiska texter

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska
Tema: Kritisk läsning av akademiska texter

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Argumentation – Processen att presentera skäl för eller emot en idé.
  2. Källkritik – Bedömning av trovärdigheten och relevansen hos informationens ursprung.
  3. Bias – Partiskhet eller förutfattade meningar som kan påverka tolkningen av information.
  4. Hypotes – En föreslagen förklaring som kan testas genom forskning.
  5. Parafras – Att omformulera text med egna ord utan att ändra innebörden.
  6. Referens – Källan till information som används i en akademisk text.
  7. Sammanfattning – En kort återgivning av huvudpunkterna i en text.
  8. Terminologi – Fackord eller specifika termer som används inom ett ämnesområde.
  9. Tes – Huvudidén eller ståndpunkten som en text bygger på.
  10. Vidare forskning – Förslag på områden som behöver undersökas mer ingående efter en studie.

Instuderingsfrågor

  1. Vad innebär kritisk läsning av en akademisk text?
  2. Hur kan du identifiera författarens bias i en text?
  3. Varför är källkritik viktigt när du läser akademiska arbeten?
  4. Beskriv skillnaden mellan en hypotes och en tes.
  5. Hur kan parafrasering hjälpa dig att förstå en text bättre?
  6. Vad bör du inkludera i en referenslista?
  7. Varför är det viktigt att kunna sammanfatta en text effektivt?
  8. Ge ett exempel på hur terminologi kan påverka förståelsen av en text.
  9. Vad betyder vidare forskning och varför är det relevant?
  10. Hur kan argumentationsstrukturen förbättra en akademisk texts övertygande kraft?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Uppgift A B C D
1. Vad är en tes? En idé som ska bevisas En sammanfattning av texten En lista över källor En personlig åsikt
2. Parafras innebär att: Cita direkt ur texten Omformulera med egna ord Förkasta originaltexten Sammanfatta huvudpunkterna
3. Källkritik handlar om: Att hitta fler källor Att bedöma källans trovärdighet Att skriva en referenslista Att parafrasera informationen
4. En hypotes är: En avslutning En föreslagen förklaring En fortsättning på texten En kritisk kommentar
5. Bias kan bäst beskrivas som: Objektivitet Partiskhet Logisk resonemang Statistisk analys
6. Terminologi är viktig för: Att göra texten mer personlig Att använda rätt fackord Att färglägga diagram Att skriva längre texter
7. En sammanfattning bör: Inkludera all information Fokusera på huvudidéerna Analysera texten djupgående Lägg till egna åsikter
8. Vidare forskning innebär: Att avsluta studien Att föreslå nya forskningsområden Att publicera resultat Att sammanfatta tidigare studier
9. Referenser används för att: Försköna texten Kreditera ursprungliga källor Förkorta texten Skapa egna källor
10. Argumentationsstruktur hjälper till att: Göra texten längre Organisera idéerna logiskt Minimera användning av källor Göra texten mer personlig

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Sammanfatta en akademisk artikel

Skriv en sammanfattning av en vald akademisk artikel. Fokusera på att återge huvudidéerna och viktiga detaljer.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 2: Analysera författarens argument

Analysera hur författaren bygger upp sitt argument i den valda artikeln. Identifiera huvudsakliga argument och eventuella svagheter.
Svarslängd: ca. 500 ord (En och en halv sida)

Skrivuppgift 3: Kritisk reflektion över källor

Reflektera över de källor som används i artikeln. Bedöm deras trovärdighet och relevans, samt diskutera eventuella bias som kan påverka författarens slutsatser.
Svarslängd: ca. 700 ord (Två och en halv sidor)


Modern Tillbaka-knapp