Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska
Tema: Ordförståelse
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Context – Kontext; omständigheter eller situationer kring en händelse.
- Synonym – Ord med liknande betydelse.
- Antonym – Ord med motsatt betydelse.
- Definition – En förklaring av betydelsen av ett ord.
- Homonym – Ord som stavas likadant men har olika betydelser.
- Prefix – Ett förled på ett ord som ändrar dess betydelse.
- Suffix – Ett efterled som läggs till ett ord för att ändra dess betydelse eller grammatiska funktion.
- Phrase – En grupp ord som fungerar tillsammans i en mening.
- Idiomatic expression – Ett uttryck där betydelsen inte går att förstå utifrån orden som används.
- Vocabulary – Den mängd ord och fraser en person känner till eller använder.
Instuderingsfrågor
- Vad betyder “context” och varför är det viktigt?
- Ge exempel på två synonymer till ordet “happy”.
- Vad är en antonym och ge ett exempel?
- Definiera vad en homonym är och ge exempel.
- Hur påverkar prefix och suffix betydelsen av ett ord?
- Vad är en phrase och hur använder man den i en mening?
- Förklara skillnaden mellan en synonym och en antonym.
- Ge exempel på en idiomatisk fras.
- Vad menas med att ha ett stort ordförråd?
- Vilken roll spelar definitioner i ordförståelse?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad betyder “synonym”? | Ord med motsatt betydelse | Ord med liknande betydelse | Ett prefix | Ett suffix |
Vad är en antonym? | Ord med liknande betydelse | Ett exempel på en idiomatisk fras | Ord med motsatt betydelse | En definition |
Vad gör ett suffix? | Ändrar ett ords betydelse | Lägger till ett ord | Tar bort betydelse | Ingen av ovanstående |
Vad innebär “definition”? | Att ge ett ords betydelse | Att använda ett ord i en mening | Att ge ett ord ett postfix | Ingen av ovanstående |
Vad betyder “context”? | Särskild betydelse | All information om situationen | Långsamt talande | Ingen av ovanstående |
Ge ett exempel på en homonym? | Bark (träd) och bark (hund) | Glad och ledsen | Hund och katt | Det är fel ord |
Vad är en idiomatisk fras? | En synnerlig gruppering av ord | Översättning av ett ord | En fras vars betydelse inte går att förstå bokstavligt | Ingen av ovanstående |
Vad menas med “vocabulary”? | Antal ord en person kan | Hur många fraser man kan | Ett exempel på ett ord | Ingen av ovanstående |
Varför är synonym viktigt att känna till? | För att inte förstå | För att kunna genomföra en test | För att kunna variera sitt språk | Ingen av ovanstående |
Vad gör en synonym? | Förändrar ett ords betydelse | Förstorar ett ord | Ger samma betydelse | Ingen av ovanstående |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Enkel ordförståelse
Skriv en kort text (ca. 200 ord) där du använder minst fyra av de ord som finns i Ordkollen. Förklara varje ord i en mening. Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: Medel ordförståelse
Skriv en text (ca. 300 ord) där du beskriver vad ordförståelse innebär och varför det är viktigt för att kommunicera effektivt. Använd minst fem av de ord som finns i Ordkollen. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv till en sida).
Skrivuppgift 3: Svår ordförståelse
Skriv en uppsats (ca. 400 ord) om hur ordförståelse kan påverka ens lärande och kommunikativa förmågor. Inkludera minst åtta av de ord som finns i Ordkollen och ge exempel på hur de kan tillämpas i olika sammanhang. Svarslängd: ca. 400 ord (En till en och en halv sida).
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör läxan svårare
- 📉 Enklare – Gör läxan enklare