Titel: Should Mobile Phones Be Allowed in School?
Årskurs: Åk 7 – 9
Ämne: Engelska
Tema: Teknologi i skolan
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Argumentative Essay: En skriftlig text där författaren försöker övertyga läsaren om en viss åsikt eller ståndpunkt.
- Policy: En uppsättning regler eller riktlinjer som styr hur något ska hanteras inom en organisation eller institution.
- Distraction: Något som tar bort fokus eller uppmärksamhet från det huvudsakliga syftet.
- Productivity: Effektivitet i att utföra uppgifter eller arbete.
- Responsibility: Förmågan och plikten att ta hand om något eller någon.
- Cyberbullying: Mobbning som sker via elektroniska medel som internet eller mobiltelefoner.
- Privacy: Rätten att hålla sina personliga uppgifter och aktiviteter hemliga.
- Academic Performance: Elevens prestationer och resultat i skolrelaterade uppgifter och prov.
- Engagement: Elevens deltagande och intresse i skolaktiviteter och lektioner.
- Self-discipline: Förmågan att kontrollera sina egna handlingar och impulser utan yttre påverkan.
Instuderingsfrågor
- Vad är ett argumenterande essä?
- Nämn två fördelar med att tillåta mobiltelefoner i skolan.
- Nämn två nackdelar med att tillåta mobiltelefoner i skolan.
- Hur kan mobiltelefoner påverka elevers produktivitet?
- Vad innebär begreppet cyberbullying?
- Varför är integritet viktig när det gäller mobilanvändning i skolan?
- Hur kan mobiltelefoner påverka elevens akademiska prestationer?
- Vad menas med självdisciplin i skolkontexten?
- På vilka sätt kan mobiltelefoner vara ett distraktionsmoment under lektionstid?
- Hur kan skolpolicyer kring mobiltelefoner bidra till bättre engagemang i klassrummet?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning / Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
En skrift där författaren försöker övertyga läsaren om en åsikt | Narrative Essay | Descriptive Essay | Argumentative Essay | Expository Essay |
En regel som styr användningen av mobiltelefoner i skolmiljön | Curriculum | Policy | Syllabus | Pedagogy |
Vad kan mobiler orsaka under lektionstid | Ökat fokus | Distraktion | Förbättrad minne | Fördjupad diskussion |
Effektivitet i att utföra skoluppgifter | Responsibility | Engagement | Productivity | Privacy |
Mobbning som sker via internet eller mobil | Harassment | Cyberbullying | Bullying | Teasing |
Rätten att hålla sina personliga uppgifter hemliga | Freedom | Security | Privacy | Transparency |
Elevens prestationer i skolan | Attendance | Participation | Academic Performance | Behavior |
Elevens deltagande i skolaktiviteter | Responsibility | Engagement | Discipline | Productivity |
Förmågan att kontrollera sina handlingar | Self-discipline | Independence | Cooperation | Creativity |
Mobilers effekt på elevers fokus | Förbättrar fokus | Har ingen effekt | Distraherar fokus | Ökar kreativiteten |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Fördelar med Mobiltelefoner i Skolan
Beskriv några av de positiva aspekterna av att tillåta mobiltelefoner i skolmiljön. Ge konkreta exempel och förklara hur de kan gynna elevernas lärande.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 2: Nackdelar med Mobiltelefoner i Skolan
Analysera de negativa effekterna som mobiltelefoner kan ha på elevernas koncentration och skolans lärandemiljö. Använd relevanta exempel för att stärka dina argument.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 3: Balansen mellan Fördelar och Nackdelar
Diskutera både fördelarna och nackdelarna med att mobiltelefoner är tillåtna i skolor. Kom fram till en egen ståndpunkt och argumentera för din synpunkt med hjälp av fakta och logiska resonemang.
Svarslängd: ca. 400 ord (En hel sida)