Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi
Teknik: Frihet och rättvisa
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Frihet – Tillstånd av att vara fri och oberoende, fri från tvång eller kontroll.
- Negativ frihet – Frihet från inblandning av andra, där individen är fri att göra som hen vill så länge det inte skadar andra.
- Positiv frihet – Frihet att agera i enlighet med sina egna avsikter, att kunna realisera sina möjligheter.
- Distributiv rättvisa – Rättvisa i fördelningen av resurser och förmåner inom ett samhälle.
- Retributiv rättvisa – Rättvisa som fokuserar på straff och belöning i relation till handlingar.
- Merit – Princip där individer bedöms och belönas baserat på prestation och meriter.
- Behov – Trots individuella meriter, inkluderar rättvisa att tillgodose grundläggande behov.
- Rawls – Filosof känd för sina teorier om rättvisa, inklusive den ursprungliga positionen och differensprincipen.
- Nozick – Filosof som fokuserade på individuell rättighet och minimal stat, kritisk mot distributiv rättvisa.
- Patriarkat – Ett samhälleligt system där män har makt och kvinnor är i en underordnad position.
Instuderingsfrågor
- Vad är frihet? Hur kan man förklara det för någon som aldrig har upplevt det?
- Vad är skillnaden mellan positiv- och negativ frihet?
- Hur stor frihet ska individen ha i ett samhälle?
- Vad är skillnaden mellan distributiv och retributiv rättvisa?
- Definiera de olika rättviseteorier som vi har gått igenom; merit, prestation, likhet, behov.
- Vad är den ursprungliga positionen enligt Rawls?
- Varför ska vi befinna oss bakom en slöja av okunnighet?
- Hur fri är Rawls frihetsprincip?
- Vad menar Rawls med sin differensprincip?
- Hur ser Nozick på frihet och rättvisa i sin stat?
- Vad ska staten sköta enligt Nozick?
- Vad hade Nozick tyckt om behovsanpassningar i en stat?
- Hur delas vi in i de olika samhällsklasserna enligt Platon?
- Har det moderna samhället likheter med Platons idealstat? Kan du komma på andra exempel på samhällen med likheter?
- Dra paralleller mellan Platons stat och ett kommunistiskt samhälle.
- Är det förnuftigt att de klokaste ska styra i ett samhälle?
- Är samhället patriarkalt? Kan det motverkas?
- Hur hade Rawls, Nozick och Platon ställt sig till en tanke om att staten ska verka för ett samhälle med jämlikhet mellan könen?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad innebär negativ frihet? | Frihet från inblandning | Rätt till materiella fördelar | Makten att styra andra | Acceptans av normer |
Vilken teori fokuserar på individens rättighet? | Distributiv rättvisa | Retributiv rättvisa | Nozicks teori | Meritokratisk rättvisa |
Vad säger Rawls om rättvisa? | Den är distribuerad | Den kommer från ongellλογικός | Den är subjektiv | Den är universell |
Vilken struktur har Platons idealstat? | En oligarki | En demokrati | En mån av behov | En aristokrati |
Vad innebär slöjan av okunnighet? | Att individer inte är medvetna om sina villkor | Att man inte kan påverka sin situation | Att kunskap är farlig | Att man döljer sin identitet |
Vilka klasser finns i Platons samhälle? | Arbetare, krigare, filosofer | Vi visar uteslutande | Federalister | Anarkister |
Vad argumenterar Nozick för? | Mycket stat | Mindre stat | Inga rättigheter | Ogenomskinlig rättvisa |
Vilken rättvisa främjar behov? | Retributiv | Distributiv | Merit | Opartisk |
Vad menar Rawls med differensprincipen? | Ojämlikhet ska gagna de sämst ställda | Alla ska vara likadana | Bara privilegierade ska vinna | Ingen skillnad ska finnas |
Ska de klokaste styra, enligt Platon? | Ja | Nej | Endast under vissa omständigheter | Bara i krissituationer |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: En utforskning av frihet
Beskriv vad frihet innebär och hur det påverkar individens liv och val. Besvara gärna frågor om negativ och positiv frihet. Svarslängd: ca. 200 ord (En halvsida).
Skrivuppgift 2: Rättvisa i samhälle
Jämför och kontrastera Rawls och Nozicks rättviseteorier. Vilka skillnader finns det, och hur stödjer de sina argument? Svarslängd: ca. 300 ord (En halv till en A4-sida).
Skrivuppgift 3: Platons idealstat i ett modernt perspektiv
Analysera Platons idealstat och diskutera hur dess egenskaper kan synas i dagens samhällen. Ge konkreta exempel. Svarslängd: ca. 400 ord (En till en och en halv A4-sidor).